Pages

May 18, 2008

REMAJA DAN MASA DEPAN

PAGI ini saya terima pesanan ringkas daripada seorang kawan bertanya sesuatu tentang remaja Melayu masa kini. Saya pun dengan secara spontan menjawab:-
"Remaja Melayu masa kini bercelaru pemikirannya, kurang keyakinan diri, tiada jati diri, adab sopan dan budaya tradisi disisihkan dan yang paling ketara teras agama diabaikan". Begitulah senario yang sering kita lihat di mana-mana dan tidak mungkin dapat disangkal lagi. Remaja Melayu sudah hilang akar tunjang keMelayuannya.

Mungkin kenyataan itu agak kasar atau kurang tepat kerana saya tidak membuat sebarang kajian terperinci. Mungkin ada orang beranggapan kenyataan saya itu keterlaluan. Saya akui, tidak seratus peratus remaja Melayu sedemikian sikapnya, ada di antara mereka yang memiliki sikap-sikap positif yang membanggakan. Tetapi berdasarkan soalan daripada rakan tadi, saya membuat kesimpulan sedemikian.

Pengaruh-pengaruh negatif sememangnya terlalu banyak melingkari kedidupan kita. Para remaja yang masih tercari-cari identiti sendiri terlalu mudah terjebak dengan pengaruh-pengaruh sedemikian. Tetapi wajarkah kita menyalahi pengaruh-pengaruh negatif itu?

Saya berpendapat para remaja hari ini kurang pembentukan jati diri sewaktu di peringkat awal lagi. Sewaktu sebelum melangkah ke alam persekolahan, semasa di peringkat sekolah rendah dan sehingga ke peringkat menengah, para remaja kita tidak dibentuk jati diri mereka dengan bersungguh-sungguh. Bukan salah guru, tetapi ibu bapa kurang memberi penekanan tentang aspek ini.

Hal ini dapat saya perhatikan dengan jelas setiap kali saya menangani sejumlah remaja di dalam kem-kem tertentu. Mereka itu adalah remaja lepasan sekolah yang sedang meniti realiti alam keremajaan. Hampir 85% daripada mereka itu tidak mempunyai jati diri yang kukuh. Meraka masih belum menemui diri mereka sendiri!

Jika hal ini berterusan, remaja hari ini akan terus dilingkari pelbagai kemelut negatif dan sudah pasti amat menggerunkan. Pelbagai kisah dan berita tentang perlakuan negatif di kalangan remaja terpapar setiap hari di media-media tanah air. Kisah remaja melepak, mat rempit, minah rempit, bohsia-bohjan sudah agak basi diperkatakan. Kisah-kisah remaja merokok dan yang terlibat dengan salah guna dadah juga sudah terlalu lumrah didengari. Kini banyak sekali kisah perlakuan seks di kalangan remaja sudah semakin galak menular. Saya terkejut membaca di sebuah blog yang memetik satu kajian oleh seorang pensyarah IPT ke atas lebih kurang 850 orang remaja perempuan belasan tahun telah mendapati hanya seorang sahaja yang tidak pernah terlibat dengan seks! Yang lainnya?? Hal ini amat menggerunkan kita.

Tetapi bagaimana untuk menghindari semua gelaja negatif ini? Saya tetap menyatakan bahawa pendidikan perlu dimulakan di rumah. Ingatkan mafhum sebuah hadis Rasullullah, "Setiap anak itu dilahirkan dengan fitrah, kedua ibu-bapanyalah yang menjadikan anak itu seorang Yahudi, Nasrani atau Majusi".

No comments:

Post a Comment