Pages

Apr 23, 2008

MASALAH ADALAH DUGAAN UNTUK DIATASI

Setiap insan pasti akan didatangi masalah sepanjang usia kehidupannya. Tidak ada sesiapa pun yang tidak menghadapi masalah, sama ada besar atau kecil, berat atau ringan. Masalah akan tiba pada ketika yang paling tidak diduga.

Ramai orang akan mengeluh setiap kali berhadapan dengan masalah. Ramai yang akan berungut, gelisah, cemas, marah dan sebagainya. Itu adalah sifat-sifat lumrah seorang manusia apabila berhadapan dengan masalah. Ketika berhadapan dengan masalah, kita kerap melayan sikap dan fikiran negatif. Fikiran kita berkecamuk, sikap kita berubah menjadi lebih negatif daripada kebiasaannya. Lantaran itu tindakan kita juga di luar jangkaan.

Seharusnya, kita tidak bersikap sedemikian apabila didatangi masalah. Seharusnya, kita tidak melayan fikiran-fikiran negatif yang bertandang bersama-sama masalah itu. Sewajarnya kita tenang menerima masalah yang datang kerana masalah adalah dugaan untuk diatasi. Hadapi masalah itu dengan tenang dan carilah jalan untuk mengatasinya. Pada ketika itulah perlunya sikap positif kerana tanpa bersikap positif masalah itu akan bertukar menjadi bebanan yang terlalu berat untuk dipikul.

* Lukisan di atas berjudul "Membawa Kelapa" karya Abdul Rashid Abdul Razak.

No comments:

Post a Comment