Pages

May 16, 2011

TERIMA KASIH CIKGU.



16 MEI telah diisytiharkan sebagai Hari Guru di negara kita sejak tahun 1972. Tarikh tersebut dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tahun 1956 Majlis Undang-undang Tanah Melayu telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Laporan tersebut lebih dikenali sebagai Laporan Razak yang kemudiannya diangkat menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan sehingga ke hari ini.

Lalu setiap 16hb Mei setiap tahun, warga pendidik di negara kita menyambutnya dengan berbagai acara, baik di peringkat sekolah, daerah atau negeri. Manakala sambutan Hari Guru peringkat Kebangsaan diadakan oleh Kerajaan Persekutuan bagi meraikan para guru sekalian. Acara di peringkat kebangsaan lazimnya diadakan pada tarikh lain yang lebih sesuai dengan tema yang berbeza-beza pada setiap tahun. Tema-tema yang pernah dipakai adalah seperti berikut:-
1972 : Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

1973 : Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1974 : Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1975 : Guru dan Pembangunan Negara

1976 : Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1977 : Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1978 : Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1979 : Murid Sejahtera Negara Jaya

1980 : Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1981 : Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1982 : Ke Arah Kecekapan Guru dan Pendidikan Bermutu

1983 : Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1984 : Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1985 : Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1986 : Pendidikan Teras Nasionalisme

1987 : Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1988 : Guru Pengasas Budaya Membaca

1989 : Guru Pembinan Budaya Ilmu

1990 : Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1991 : Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1992 : Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1993 : Guru Inovatif dan Kreatif Menajayakan Wawasan

1994 : Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1995 : Permuafakatan dan Perpaduan Menajayakan Wawasan

1996 : Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1997 : Guru Bestari Sekolah Bestari

1998 : Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1999 : Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

2000 : Bersatu Memartabatkan Profesion Perguruan

2001 : Memartabatkan Profesion Perguruan Tanggungjawab Bersama

2002 : Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2003 : Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2004 : Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2005 : Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2006 : Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2007 : Guru Penjana Modal Insan Cemerlang

2008 : Guru Cemerlang Negara Terbilang

2009 : Guru Pembina Negara Bangsa

2010 : Guru Pembina Negara Bangsa
Dalam tema pada tahun ini ialah Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.

Melihat kepada senarai panjang berbagai tema yang digunakan pada sambutan Hari Guru saban tahun sejak 1972 hinggalah pada tahun ini, saya tidak dapat mengesan satu pun tema yang benar-benar menggambarkan apresiasi terhadap sumbangan para guru kepada pembangunan agama, bangsa dan negara. Cuba perhatikan tema-tema yang disenaraikan, kesemuanya menuntut para guru memberikan segala macam sumbangan kepada negara, tetapi tiada satu pun yang menghargai sumbangan para guru.

Mungkin ada orang yang berkata, tema itu hanyalah slogan sahaja. Tetapi saya rasa apabila slogan tersebut dijadikan tema, maka ia sewajarnya menjadi satu pendorong yang amat bermakna kepada para guru sekalian. Sebagai contoh, tema tahun 2011 kali ini iaitu Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara jelas menggambarkan para guru berperanan penting di dalam proses perubahan pendidikan negara. Ia secara tidak langsung memberi petunjuk bahawa Kerajaan menggantungkan harapan kepada para guru untuk melakukan transformasi pendidikan negara. Dalam erti kata lain, para guru mestilah melakukan dan melaksanakan segala tugas serta peranan bagi menjayakan proses transformasi tersebut. Begitu jugalah dengan tema-tema yang digunakan pada tahun-tahun sebelumnya semuanya membawak maksud menuntut para guru untuk menyumbang bakti sepenuh jiwa dan raga mereka.

Tetapi pada masa yang sama kenapa tidak ada langsung tema yang menzahirkan perasaan terima kasih atau penghargaan terhadap segala sumbangan para guru dari segala segi sehingga taraf pendidikan negara kita berada pada tahap sekarang ini. Apakah Kerajaan tidak terpanggil untuk menyatakan rasa terima kasih kepada golongan yang terlalu banyak menyumbang kepada pembangunan dan kecemerlangan pendidikan bangsa selama ini?

Saya rasa mulai tahun hadapan, Kementerian Pelajaran Malaysia perlu menggunakan tema yang lebih berupa penghargaan kepada guru apabila tibanya sambutan Hari Guru 2012. Cukuplah menggunakan tema-tema yang berupa desakan supaya para guru terus menerus 'menyumbang' semata-mata. Rasa-rasanya sudah sampai masanya Kerajaan dan Rakyat seluruhnya memberi sanjungan kepada para guru sempena Hari Guru yang akan datang.

Saya ingin mencadangkan pada sambutan Hari Guru 2012 nanti, temanya ialah TERIMA KASIH CIKGU.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Sempena Hari Guru tahun ini saya mengambil kesempatan mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada para guru Malaysia khususnya guru-guru saya yang pernah mendidik saya semenjak 1963 hingga 1974. Sesungguhnya tidak terhitung jasa pengorbanan cikgu-cikgu semua kepada saya. Tanpa tunjuk ajar, didikan dan bimbingan cikgu semua, saya tidak mungkin menjadi seperti saya sekarang ini.

Malam kelmarin saya sangat gembira kerana mendapat tahu Guru Besar pertama saya dahulu (1963-1969) iaitu Cikgu Haji Sham bin Kadim, bekas Guru Besar Sekolah Kebangsaan Labu Besar, kini berusia 87 tahun masih lagi mampu memandu kereta dan membaca tanpa cermin mata. Begitu juga saya mendapat tahu bekas guru Fizik saya di Sekolah Sultan Badlishah (1973-1974) iaitu Mr P.S Rou kini masih aktif di dalam kegiatan kemasyarakatan melalui NGO. Beliau kini menetap di tanah airnya, India. Pada awal bulan Mei 2011 beliau berada di Malaysia dan beberapa acara tidak formal pertemuan di antara guru dan bekas pelajar telah diadakan di Kuala Lumpur dan Kulim.

TERIMA KASIH CIKGU dan THANK YOU TEACHER kepada semua yang bergelar Guru.

2 comments:

  1. HaPpY TeAcHeR's DaY and tommorrow is a holiday. What a wonderful day. Have a good day Bro!!!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana menghargai guru.
    SELAMAT HARI GURU

    ReplyDelete