Pages

May 31, 2011

TARIF ELEKTRIK NAIK



KERAJAAN telah mengumumkan kenaikan tarif elektrik mulai esok, 1 Jun 2011. Kenaikan purata 2.23 sen kilowatt sejam (kW/jam) itu dinyatakan sebagai sebahagian daripada proses meralisasikan subsidi yang sedang dilaksanakan oleh Kerajaan. Mulai esok tarif elektrik yang akan dikenakan ialah sebanyak 33.54 sen kW/jam berbanding 31.31 kW/jam sebelum ini. Namun, mengikut pengumuman itu lagi langkah kenaikan berkenaan tidak akan menjejaskan kira-kira 75% penduduk yang menggunakan kurang daripada 300 kW sebulan.

Melihat kepada kadar kenaikan itu tidaklah terlalu tinggi dan hanya akan dirasai oleh sektor peniaga dan industri. Manakala sektor kediaman, terutama yang menggunakan kurang daripada 300 kW sebulan, tidak terjejas. Walau bagaimanapun ramai berpendapat rakyat secara keseluruhannya akan merasa bahana akibat kenaikan tarif tersebut.


Rakyat berpendapatan rendah dan sederhana adalah golongan yang pasti akan terasa kesan daripada kenaikan itu dalam beberapa bulan akan datang. Akibat kenaikan tarif elektrik adalah sama seperti kenaikan harga petrol yang dilaksanakan baru-baru ini. Rakyat marhaen akan menerima padahnya kerana secara tidak langsung harga barangan keperluan akan turut meningkat dan sekaligus akan menambahkan lagi sengsara rakyat.


Pihak peniaga dan industri yang menerima impak secara langsung akibat kenaikan tarif berkenaan pasti sekali akan mempengaruhi peningkatan harga produk pengeluaran mereka bagi menyerap kos pengeluaran yang ditanggung. Kos tersebut tidak hanya akan diserap oleh pihak pengeluar dan peniaga tetapi akan dibebankan kepada pengguna yang menggunakan barangan keluaran pengeluar-pengeluar terbabit. Harga barangan di pasaran yang dibeli oleh pengguna tidak boleh lagi dikongsi kosnya dengan pihak-pihak lain. Ini jelas bermakna penggunalah yang akan menanggung kesannya.

Menurut Pensyarah Kanan Jabatan Ekonomi, Fakulti Perniagaan, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr. Baayah Baba, golongan berpendapatan rendah akan merasa kesan kenaikan tarif elektrik itu. "Ini kerana kos pengeluaran oleh pengeluar akan meningkat, terutama di kilang yang menggunakan mesin berteknologi tinggi kerana mereka menggunakan elektrik melebihi 300 kW/jam. Justeru, mereka terpaksa menanggung beban kos pengeluaran yang meningkat dan kemudiannya akan dipindahkan kepada pengguna". (Rujuk: Akhbar Sinar Harian, Selasa 31 Mei 2011).

Di dalam laporan akhbar yang sama, Pensyarah Ekonomi Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Amir Baharuddin pula berkata, beliau khuatir kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan negara berdepan masalah inflasi yang meningkat. "Inflasi adalah isu yang serius hingga boleh menimbulkan krisis jika tidak dibendung. Ini kerana rakyat terpaksa menanggung beban apabila semua barang akan meningkat secara automatik selepas in. Kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tarif elektrik sekarang kerana kenaikan harga barang akan memberi tekanan kepada rakyat, terutama mereka yang berpendapatan rendah".

Apakah pendapat dan pandangan ahli-ahli ekonomi tidak langsung diminta sebelum sebarang tindakan diambil? Apakah pendapat mereka tidak sesuai? Atau pendapat mereka tidak menyebelahi pihak berkepentingan?

Kenaikan harga petrol dan harga gula baru-baru ini telah amat membebankan rakyat, tiba-tiba tarif elektrik pula diumumkan, ia pasti menambah beban rakyat selepas ini. Entah kenapa tiba-tiba sahaja kenaikan tarif ini dilaksanakan? Menurut Ketua Pegawai Eksekutif TNB, struktur tarif baru ini terpaksa dilaksanakan kerana Kerajaan telah mengarahkan Petronas untuk menaikkan harga gas asli kepada pengeluar tenaga pada kadar RM3-00 bagi setiap mmBtu. Kesannya, bil gas TNB akan naik sebanyak RM1.5 billion. Menurutnya lagi, TNB membeli arang batu pada harga purata USD80 setiap tan pada suku pertama tetapi membelanjakan purata USD103.80 setiap tan pada suku kedua 2011. Harga arang batu kini mencecah lebih USD120 setiap tan. TNB tidak dapat menampung kos arang batunya buat masa ini.

Pak Mat di Malau hanya menggelengkan kepala semasa membaca alasan teknikal yang dipaparkan. Pak Mat yang mempunyai seorang isteri tidak bekerja dan enam orang anak yang sedang belajar di sekolah rendah dan menengah hanya bergantung pendapatan sebagai penoreh getah pawah di kampungnya. "Lepas ni harga barang mesti naik", keluh Pak Mat.

Mak Ngah Nab pula tidak dapat berkata apa-apa selain memandang ke awan dengan seribu pertanyaan di dalam hati yang tidak terjawab. "Apa pasal kerap sangat naik harga barang? Gula naik harga, tepung naik harga, beras naik harga. Sampaikan ikan dari laut pun naik harga sama!".

Ah Leong taukeh kedai runcit di Sungai Karangan tentu sekali akan beri jawapan yang sama, "itu halega letrik sudah naik, halega balang pun naik sama loh".

"Kalau macam tu, malam-malam tak payah pasang lampu la. Pasang pelita cukup!", jerkah Tok Ali Pendekar setelah Man Lebai selesai membaca berita utama di dalam surat khabar pagi ini. Beberapa orang kampung yang sedang minum di warung Salleh terkedu seketika.

"Yang aku herannya, bila depa kena tanggung rugi depa beban kat kita semua. Masa depa untung ada depa bagi apa-apa kat kita?", Tok Ali Pendekar melepaskan geramnya lagi sambil melangkah meninggalkan warung Salleh.

No comments:

Post a Comment