Pages

Nov 20, 2009

TAHNIAH

TAHNIAH diucapkan kepada lebih 47,000 orang murid sekolah rendah yang berjaya cemerlang di dalam UPSR 2009 yang keputusannya diumumkan kelmarin. Sudah pasti anak-anak, ibu bapa serta guru-guru bergembira serta bersyukur di atas kejayaan tersebut. Ini adalah langkah pertama bagi murid-murid berkenaan di dalam menghadapi dunia pembelajaran yang lebih mencabar apabila menapak ke sekolah menengah tahun hadapan.



Di dalam pelbagai media dihebahkan tentang pencapaian cemerlang tersebut. Pengarah Pelajaran setiap negeri di Malaysia membuat sidang media mengumumkan keputusan di negeri masing-masing. Sekolah-sekolah yang berjaya dengan cemerlang dilawati oleh pemberita dan wartawan untuk membuat liputan berita. Wajah-wajah riang murid-murid yang berjaya terpampang jelas. Seorang demi seorang diwawancara wartawan dengan soalan-soalan yang sudah klise.

"Apa perasaan adik setelah mencapai kejayaan 5A di dalam UPSR tahun ini?".

"Siapakah yang mendorong adik sehingga boleh berjaya cemerlang seperti ini?".

"Apa cita-cita adik selepas ini?".

Jawapan-jawapan yang diberikan oleh murid-murid tersebut tentu sudah kita ketahui kerana saban tahun soalan yang sama diajukan kepada murid-murid yang berjaya. "Saya rasa gembira kerana berjaya dapat 5A". "Emak dan ayah saya memberi dorongan yang kuat sehingga saya berjaya". "Saya mahu menjadi seorang doktor". Begitulah lazimnya jawapan-jawapan yang diberikan oleh murid-murid tersebut.

Begitu juga ada wartawan yang menyusuri hingga ke pinggir sawah untuk menemuramah seorang ayah, seorang petani di kampung pendalaman, hanya kerana anak perempuannya berjaya memperolehi keputusan 5A UPSR. Atau bertemu seorang ibu yang hanya bekerja sebagai penoreh getah atau peniaga kecil untuk tujuan yang sama. Anak dan ayah atau ibu itu akan berpeluk kegembiraan di atas kejayaan yang dicapai. Semuanya gembira dan teruja dengan pencapaian tersebut.

Namun jarang sekali wartawan bertemu dan bertanyakan perasaan para guru terhadap pencapaian anak didik mereka. Kalau adapun hanyalah terlalu sedikit bilangannya. Tidak pernah kita dipertontonkan seorang guru yang menangis teresak-esak kerana gembira yang bukan kepalang apabila keputusan sekolahnya meningkat daripada tahun-tahun sebelumnya. Atau seorang guru yang menangis kerana keputusan mata pelajaran yang diajarnya tidak mendapat keputusan yang baik sehingga menyebabkan prestasi sekolah secara keseluruhannya merosot.

Saya mendapat khabar tentang sebuah sekolah di pendalaman yang tidak pernah mencapai kejayaan setiap tahun keputusan UPSR diumumkan. Tetapi pada UPSR 2009 dua orang daripada muridnya berjaya mendapat keputusan 5A! Ia adalah satu sejarah bagi sekolah tersebut. (Saya pernah dijemput menyampaikan ceramah kepada waris-waris sekolah tersebut awal tahun yang lalu). Namun, tidak ada sedikitpun berita tentang kejayaan itu dipaparkan media. Saya tidak menyalahkan media, cuma menyuarakan rasa terkilan sahaja.

Bayangkan, sejak ditubuhkan sekolah itu belum pernah mencapai kejayaan seperti tahun ini. Tentulah semua guru di sekolah tersebut merasa amat gembira dan saya pasti ada di antara guru-guru di sekolah tersebut yang mengalirkan air mata kesyukuran. Apa tidaknya, selama ini guru-guru bertungkus lumus untuk memberikan yang terbaik, tetapi oleh kerana sikap waris yang kebanyakannya pekerja estet getah di situ, kurang berminat untuk bersama-sama membantu sekolah tersebut, kejayaan tidak pernah dapat dikecapi. Semasa saya pergi berceramah dahulupun, hanya ada beberapa orang waris sahaja yang hadir. Selebihnya sibuk dengan urusan kerja masing-masing ataupun semata-mata tidak berminat untuk hadir.

Kegembiraan murid-murid, waris-waris serta para guru di SK Ladang Bukit Sidim itu sewajarnya diketengahkan, kerana kegigihan merekalah kejayaan akhirnya dicapai. Tahniah saya ucapkan kepada seluruh warga SK Ladang Bukit Sidim.


Di dalam suasana kegembiraan yang dikecapi itu tiba-tiba saya menerima pesanan ringkas daripada seorang rakan. " I sedih sangat hari ni". Saya pun segera membalas, "Kenapa?". Tidak lama selepas itu dia menjawab, "Keputusan subjek English di sekolah I merosot. Semua memandang I dengan pandangan serong".


Saya faham perasaan guru tersebut kerana disebabkan mata pelajaran yang diajarnya mendapat kelulusan yang menurun, itu menjadi penyebab keputusan keseluruhan pencapaian sekolahnya juga merosot. Tentu sahaja Guru Besar bertanyakah soalan demi soalan kenapa perkara itu terjadi? Saya simpati dengan rakan saya itu kerana dia seolah-olah dijadikan kambing hitam di atas kegagalan sekolah mengekalkan prestasi seperti tahun 2008 dahulu. Tetapi apakah wajar seorang guru sahaja yang dipersalahkan?

"You sudah buat yang terbaik, memberi yang terbaik, mengajar yang terbaik kepada murid-murid you. You tidak berkuasa untuk menentukan kejayaan terbaik bagi mereka". Saya sempat memberikan sedikit pandangan dan semangat kepadanya. "Apa yang berlaku tidak mungkin dapat diubah lagi. Ia sudah pun berlaku, sudah menjadi sejarah. Apa yang perlu you buat sekarang ialah mula memikirkan cara-cara terbaik untuk murid-murid yang akan menduduki UPSR tahun 2010 nanti".

Saya berharap rakan saya itu tidak akan terus bermuram durja kerana kemerosotan keputusan mata pelajaran yang diajarnya itu. Juga saya berharap agar Guru Besar tidak akan meletakkan kesalahan sepenuhnya kepada rakan saya itu. Saya berdoa agar tahun hadapan pada hari keputusan UPSR diumumkan, rakan saya ini akan menghantar pesanan ringkas kepada saya seperti ini: "Hari ini I terlalu gembira. Semua murid I mendapat A di dalam subjek yang I ajar!".

___________________________________________________

"Kejayaan atau kegagalan di dalam sesebuah organisasi harus dikongsi bersama. Kegembiraan kerana berjaya perlu dinikmati bersama dan kesedihan akibat kegagalan juga perlu dirasai pahitnya bersama-sama".
___________________________________________________

3 comments:

  1. sibuk-sibuk menyambut raya,
    kuih muih pelbagai rupa,
    bila murid ramai berjaya,
    guru tak rajuk bila dilupa.

    lama sudah mengidam berangan,
    puas dicari ke tujuh pekan,
    bila kejayaan tidak ditangan,
    salahkah seorang walau dulu sepasukan?

    hajat hati nak tonton wayang,
    'jangan pandang belakang' jadi pilihan,
    apa dihairan pandangan serong sebahagian,
    yang paling penting perjuangan diteruskan.

    banyak sungguh pisang setandan,
    tak semua elok ada yang busuk,
    pandangan negatif jadikan cabaran,
    insiden hari ini takkan sama dengan esok

    terima kasih sahabat...

    ReplyDelete
  2. dalam kegembiraan meraikan lejayaan jangan lupa pada pelajar yang kurang berjaya.. sedih melihat mereka dipinggirkan.

    ReplyDelete
  3. hey korang...
    mcm mane korang dpt lulus eh??????
    bleh aje kite tak cam ney nak lulus???

    ReplyDelete