Pages

Nov 24, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA

10 DZULHIJJAH 1430 = 27 November 2009 telah diisytiharkan sebagai Hari Raya Aidil Adha pada tahun ini. Seluruh umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia akan menyambutnya dengan penuh kesyukuran.
Pada hari kita di Malaysia merayakannya, seluruh umat Islam yang mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci akan berkumpul dan bermalam di Mina selama tiga hari bagi memenuhi kewajiban di dalam ibadah tersebut. Selama di Mina jemaah haji akan melakukan kerja-kerja wajib haji iaitu melontar di ketiga-tiga jamrah sebelum berangkat semula ke Mekah bagi menyempurnakan rukun-rukun haji yang selebihnya. Semasa di Mina inilah jemaah haji akan mengambil kesempatan melakukan ibadat qurban, satu daripada syariat Islam yang disunatkan.

Imam Syafie berpendapat hukum melakukan ibadah qurban ini adalah sunat Muakkadah iaitu sunah yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang merdeka, berakal, baligh lagi rasyid serta berkemampuan melakukannya sama ada sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka. Menurut Mazhab Syafie, ibadah ini disunatkan kepada mereka yang mempunyai harta yang melebihi keperluan diri dan tanggungannya pada Hari Raya Aidil Adha dan hari-hari Tasriq (11,12 dan 13 Zulhijjah) termasuklah orang yang sedang mengerjakan haji. Ibadah Qurban ini adalah untuk memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibarahim Alaihissalam yang sangup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail Alaihissalam.

Justeru kepada yang berkemampuan, rebutlah peluang untuk melakukan ibadah Qurban ini sempena ketibaan Hari Raya Aidil Adha nanti. Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Kautsar ayat 2 : Maksudnya : "Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai bersyukur".

Seterusnya Allah S.W.T. telah berfirman dalam Surah Al-Haj ayat 37 : Maksudnya: "Daging dan darah binatang korban atau hadiah tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu". Manakala Rasulullah s.a.w. pula bersabda, maksudnya : "Aku diperintahkan dengan menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu". (Hadis riwayat At-Tirmidzi). Sabda Rasullah s.a.w lagi, yang bermaksud: "Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan". (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Di dalam sebuah hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda, mafhumnya: "Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla." (Hadis riwayat Thabrani)

Sempena ketibaan Aidil Adha ini, saya mengambil kesempatan memohon kemaafaan daripada rakan-rakan pembaca sekalian. Semoga kita sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan peliharaan Allah s.w.t.
__________________________________________
"Memohon kemaafan adalah sifat yang mulia, namum orang yang memaafkan orang lain jauh lebih mulia sifatnya"
__________________________________________

No comments:

Post a Comment