Pages

Jun 4, 2009

NOSTALGIA

MINGGU lepas saya berada di Kulim, daerah kelahiran saya, kerana menjalankan tugas yang diamanahkan. Pada waktu senggang, saya sempat melilau di sekitar bandar Kulim, sebuah bandar yang mula merasai gerak pembangunan sejak dua dekad yang lalu. Kulim sebelum ini adalah sebuah bandar kecil yang tidak begitu pesat pembangunannya. Hanya setelah wujudnya Kulim Hi-Tech Park baharulah ia mula perlahan-lahan berubah seperti sekarang ini.

Walaupun saya kerap juga pulang ke kampung, tetapi jarang berkesempatan untuk melilau di dalam bandar Kulim kerana kampung saya terletak lebih kurang 25 km jauhnya dari bandar Kulim. Tambahan pula masa pulang ke kampung lazimnya amat terhad.

Saya menyusuri beberapa jalan di sekitar bandar Kulim, melihat bangunan pasar lama di tengah-tengah bandar yang kini sudah bertukar menjadi tempat peniaga kecil mencari rezeki. Kawasan yang dahulunya stesen bas yang sibuk kini sudah menjadi dataran yang hanya boleh digunakan oleh pejalan kaki sahaja. Berhenti sekejap menikmati char koey teow dan segelas besar air epal hijau dicampur limau kasturi di salah sebuah gerai di situ.

Kemudian bergerak menyusuri jalan yang dahulunya terletak perhentian teksi. Kini teksi sudah tidak berhenti di situ lagi, sudah berpindah ke dua tempat lain dan kini perhentian teksi adalah berhampiran perhentian bas tidak jauh dari pasar besar, jauh dari tempat asalnya dahulu. Ini adalah kerana pembangunan bandar Kulim sudah melebar sehingga ke kawasan yang dahulunya tasik kesan lombong bijih timah.

Saya melihat Chong Wah Photo Studio masih ada di situ tetapi agak terkeliru apabila mencari-cari di mana letaknya Night Book Store sehingga saya terpaksa bertanya kepada pekerja salah sebuah kedai gambar di seberang jalan. Sambil menuding jarinya, wanita Cina di kedai gambar itu seperti kehairanan melihat gelagat saya. Saya pun bercerita yang saya sudah lama tidak melilau di sekitar bandar Kulim. Rupa-rupanya Night Book Store sudah bertukar nama menjadi NBS Kulim Sdn Bhd, dan sudah mempunyai tiga unit kedai di sebelah kedai asalnya. Tetapi petang itu NBS sudah menutup perniagaannya untuk hari itu.

Belok ke kiri, saya terpandang sederet kedai separuh kekal yang agak usang. Tiba-tiba terpandang kedai jahit Ee Hup Tailor, terus saya terkenangkan di kedai itulah pertama kalinya saya menempah seluar sekolah semasa di tingkatan satu dahulu (tahun 1970). Saya masih ingat saya datang bersendirian selepas waktu sekolah dengan berbekal wang sebanyak RM5-00 sebagai bayaran pendahuluan. Saya sendiri memilih jenis kain serta fesyen seluar yang ditempah itu. Seminggu kemudiannya baharulah saya datang semula mengambilnya. Harganya hanya RM20-00 sahaja.

Berhampiran kawasan itu dahulunya terdapat sebuah medan selera dikenali sebagai Esplanade yang polupar dengan berbagai jualan makanan dan minuman, dan yang paling istimewa sekali ialah ais kacang. Esplanade pasti menjadi tumpuan terutama sekali para pengunjung pawagam di seberang jalan, iaitu Panggung Capitol. Saya pernah beberapa kali menonton filem di pawagam tersebut seperti filem-filem Hindi, Inggeris dan juga Melayu. Bangunan pawagam itu masih tersergam, walaupun kini sudah tidak berfungsi lagi.

Kulim akan tetap dalam ingatan saya, walaupun kini segala yang lama sudah berubah dan bertukar.

6 comments:

  1. ronda2 kulim saje ke?kilang lama pun tentu banyak kenangan kan....

    ReplyDelete
  2. kulim dah banyak yang berubah. boleh cakap tak macam dulu dah. rindu jugak suasana dulu

    ReplyDelete
  3. hahahahaha....kilang lama memang banyak kenangan....tunggu akan ada entry lain nanti, insya allah....Salam untuk semua.

    ReplyDelete
  4. ya la fika, kulim dh banyak berubah...mcm kata di dalam puisi ini:-

    betapa tidak, kulim kini bagai perawan
    menjeling manja tersenyum manis
    melambai kekasih dari jendela terhias
    kamar pengantinpun siap tersedia
    menanti lamaran menikahinya...

    ReplyDelete
  5. dah lama tak dengar perkataan 'melilau'

    ReplyDelete
  6. hahahaha....'melilau' tu maksudnya berjalan-jalan secara santai tanpa ada tujuan khusus untuk ke mana-mana, sekadar berjalan-jalan atau bersiar-siar sahaja...

    ReplyDelete