Pages

May 12, 2009

PERCINTAAN YANG BERLEBIHAN

KELMARIN 11 Mei 2009, saya ke Kolej Matrikulasi Arau, Perlis kerana mendaftarkan anak saya yang mengambil keputusan untuk meneruskan pengajiannya di kolej tersebut. Tiba jam 9.00 pagi, kawasan tempat pendaftaran sudah penuh sesak dengan pelajar dan waris-waris yang datang dari jauh dan dekat. Ada yang saya temui datang dari jauh sejauh Pontian, Johor, Melaka dan dari Sepang, Selangor.

Setelah urusan pendaftaran selesai (hanya mengambil masa tidak sampai setengah jam), para waris boleh memasuki kawasan asrama sehingga ke bilik penginapan anak-anak. Masing-masing sibuk mengangkat beg-beg ke bilik penginapan anak masing-masing. Saya juga tidak ketinggalan, walaupun anak saya ditempatkan di tingkat dua asramanya. Penat jugalah saya mendaki tangga ke tingkat dua itu.

Tepat jam 11.00 pagi para waris dipersilakan masuk ke Dewan Seri Kayangan untuk majlis Taklimat Waris oleh Pengetua Kolej, Puan Hajah Azuyah bt Hassan. Di dalam ucapannya, Puan Pengetua telah menceritakan sejarah dan latar belakang Kolej Matrikulasi Arau yang comel dan indah itu. Slaid-slaid yang menunjukkan persekitaran dan prasarana Kolej telah dipaparkan dengan jelas melalui projektor LCD. Semua waris dapat melihatnya dengan penuh kagum.

Namun, seperkara yang menyentuh perasaan saya ialah apabila Puan Pengetua menyentuh hal disiplin pelajar. "Bagi saya soal disiplin tiada kompromi", begitu tegas sekali luahan rasa Puan Pengetua. Dengan nada yang lembut tetapi serius, beliau menekankan berberapa kali tentang gejala yang melanda kebanyakan pelajar matrikulasi yang rata-rata dalam usia 18-20 tahun. "Dalam usia sebegini anak-anak kita ingin mencuba segala yang baharu, termasuklah percintaan yang berlebihan".

Salah seorang waris bangun bertanya semasa sesi soal jawab selepas ucapan Puan Pengetua selesai. "Apakah maksud Puan Pengetua dengan percintaan yang berlebihan dan sehingga tahap manakah yang berlebihan itu?", soal waris yang ingin tahu itu.

"Saya guru biologi, saya boleh ceritakan keseluruhan proses itu kepada tuan-tuan dan puan-puan, tetapi saya rasa kita sama-sama dapat mengagak apa yang saya maksudkan tadi. Namun, kerana ada yang bertanya saya akan ceritakan untuk makluman dan iktibar kepada kita semua. Pada sesi 2007/2008 pihak pengurusan telah menangkap tidak kurang daripada 20 kes percintaan yang berlebihan itu. Ada tangkapan dilakukan di dalam tandas, di belakang blok asrama, di dalam kelas pengajian, malah di belakang tiang pun pernah ditangkap. Setelah kami lakukan berbagai usaha pada sesi 2008/2009 yang baharu lepas, tiada langsung kejadian seumpama itu berlaku sehinggalah 3 minggu sebelum sesi pengajian tamat apabila kami mendapat satu berita yang amat memilukan".

"Suatu hari seorang pelajar keluar dan membeli top-up telefonnya, pada masa itu tanpa pengetahuannya, seorang pemuda telah mencatat nombor telefonnya. Selepas itu berlakulah hantara dan balasan sms di antara keduanya. Dalam tempoh masa seminggu sahaja, pemuda itu berjaya memujuk pelajar perempuan saya untuk keluar bersama. Pertemuan diatur dan mereka bertemu di Alor Setar. Semasa berjumpa pemuda itu siap menunggu dengan sebuah motorsikal dan dua buah topi keledar. Seterusnya pelajar saya ini dibawa ke sebuah motel murah di bandaraya tersebut. Setelah mendaftar mereka masuk ke dalam bilik untuk urusan selanjutnya".

Tetapi mujurlah pihak motel tersebut mengesyakki sesuatu yang tidak kena lalu menghubungi Pejabat Agama. Tidak lama selepas itu pasukan pencegah maksiat tiba dan tangkapan dilakukan. Lebih mujur lagi, tiada sebarang kejadian lebih buruk berlaku. Anak pelajar saya terselamat daripada dinodai. Itulah tahap percintaan yang berlebihan yang saya maksudkan".

Cerita itu memang menggerunkan mana-mana ibu bapa yang mendengarnya. Namun perisai yang amat penting dan berkesan ialah perisai dalaman. Jika jiwa pelajar itu sudah dibentengi kefahaman tentang batas sempadan berkawan antara jantina berbeza, tentu kejadian seumpama itu tidak terjadi. Ibu bapa perlulah sentiasa memperingati anak-anak masing-masing tentang kesan yang akan dihadapi jika anak-anak terlanjur sedemikian.

Kepada anak-anak pula, walaupun sudah memasuki alam remaja, segala pesan ibu ayah jangan dipandang remeh. Ingatlah, tidak ada mana-mana ibu bapa yang mahu anaknya terjebak ke dalam keadaan sebegitu. Segala nasihat dan ingatan ibu bapa semata-mata untuk kepentingan anak-anak sendiri. Ibu bapa lebih berpengalaman dan ambillah pengalaman mereka itu sebagai pedoman dan landasan menuju kecemerlangan.
________________________________________________

"Pesanan dan ingatan berterusan tanpa jemu mampu mencorakkan hati dan perasaan"

2 comments:

  1. saya akui remaja perempuan sekarang sgt mudah dipengaruhi.. lebih2 lagi remaja sekolah.. haish~

    ReplyDelete
  2. ya, ada kebenarannya remaja perempuan lebih mudah dipengaruhi berbanding remaja lelaki. tetapi jika remaja perempuan punya kekuatan dan jati diri, dia tidak mudah terpengaruh.

    ReplyDelete