Pages

May 16, 2009

SELAMAT HARI GURU

KEPADA semua guru, saya hulurkan ucapan Selamat Hari Guru dengan iringan doa dan harapan semoga para guru terus bersemangat menyumbang bakti mendidik anak bangsa ke mercu kejayaan. Segala jasa dan pengorbanan guru perlu dikenang dan diingati sepanjang zaman, sepanjang hayat. Tanpa guru siapalah kita pada hari ini?

Saya tidak pernah lupa kepada bekas guru-guru yang pernah mendidik saya semenjak zaman sekolah rendah dahulu lagi, seperti Cikgu Sham bin Kadim, cikgu Ghazali Ismail (arwah), cikgu Ismail Jusoh (arwah), cikgu Bahari (arwah) dan ramai lagi yang pernah mengajar saya di Sek Keb Labu Besar (1963-1968) dahulu. Kemudian semasa di Sek Men Sultan Badlishah, saya masih ingat guru-guru saya dahulu seperti Puan Siti Faridah Mohd Noor, cikgu Mokhtar (arwah), Ustaz Abdullah Zawawi, Mr P.S Rou, Mr Thiagarajah, Mr Tan Ban Kheng, Cikgu Nordin, Ustaz Baharom, (arwah) dan ramai lagi. Segala jasa dan didikan mereka tidak pernah saya lupakan.

Para guru selayaknya mendapat pengiktirafan dan penghargaan yang tinggi daripada ahli masyarakat. Oleh kerana gurulah, ahli masyarakat tidak lagi buta huruf dan dapat mencari ilmu dengan lebih mudah. Guru adalah pendidik kedua selepas kedua ibu bapa di rumah. Anak-anak pelajar hari ini harus menyedari semua itu. Melalui kurikulum yang tersedia, para guru memberi pendidikan secara yang tersusun di dalam usaha membentuk insan cemerlang, dunia dan akhirat. Di dalam proses itu, tentu sekali berbagai cabaran dan dugaan yang mereka tempuhi. Kerenah para murid yang datang dari berbagai latar belakang keluarga, sikap dan pemikiran sudah tentu mengundang berbagai cabaran kepada mereka. Namun berkat kesabaran dan profesionalisma yang tinggi, para guru telah berjaya menginsankan murid-murid mereka.

Bertepatanlah dengan tema Hari Guru Tahun 2009, Guru Pembina Negara Bangsa, yang lebih mendorong kepada penekanan terhadap peranan guru di dalam pembentukan sebuah negara. Guru memainkan peranan yang amat besar di dalam membentuk warga negara yang berkualiti tinggi melalui pendidikan.

Guru bertanggung jawab menanam perasaan cintakan ilmu pengetahuan di hati nurani para pelajarnya di samping tidak meminggirkan sejarah kegemilangan bangsanya sendiri. Para pelajar perlu disuburkan dengan perasaan kasih dan cinta kepada bangsa dan negara. Mempelajari sejarah kegemilangan dan kejatuhan bangsa amat perlu bagi membina jati diri yang kukuh di dalam diri para pelajar. Para pelajar hari ini adalah aset negara yang perlu dipelihara supaya tidak dirosakkan sebelum tiba masanya untuk digunakan bagi membangun negara.

Walau bagaimanapun, para guru tidak harus dibiarkan bersendirian dalam proses membina negara bangsa. Ibu bapa perlu sama seiring memberi sokongan padu kepada para guru di dalam merealisasikan misi tersebut. Tanpa gemblengan tenaga bersama usaha tersebut mungkin tidak dapat dicapai dengan sempurna. Ibu bapa harus menyuntik rasa ingin belajar di jiwa anak masing-masing, tanamkan perasaan ingin berjaya, semangat meneroka dan mencapai tahap kejayaan tertinggi serta sentiasa memelihara jati diri dan kesucian agama. Gabungan kesemua unsur-unsur positif itu perlu dicanai bersama dengan kesungguhan para guru sekalian sehingga matlamat tercapai.

Tetapi, jika hanya pihak guru dan ibu bapa sahaja yang bersungguh-sungguh berusaha sedangkan pelajar itu sendiri mengambil sikap tidak bersungguh-sungguh, tentu sekali hasrat murni tersebut tidak akan tecapai. Para pelajar sendiri perlu memiliki kesungguhan dan daya saing yang tinggi untuk berjaya dengan kejayaan cemerlang. Guru hanya boleh membimbing, menunjuk cara dan mengajar tetapi para pelajarlah yang harus lebih bersungguh-sungguh. Hindarkan segala sikap negatif dan fokus kepada pelajaran.

Kepada para guru sekalian, tiada kata yang dapat dilafazkan selain daripada "Terima kasih, cikgu". Segala budi baik cikgu saya junjung hingga ke mati.
______________________________________________
"Guru yang terbaik adalah guru yang mengajar dengan ketegasan tetapi disulam kasih sayang, bukannya guru yang mengajar dengan tegas tetapi penuh kebencian".

No comments:

Post a Comment