Pages

May 1, 2009

KEPUTUSAN U.P.U

HARI ini, 1hb Mei 2009 adalah cuti umum, Hari Pekerja. Semua pejabat di seluruh negara bercuti pada hari ini. Tetapi mengikut permakluman yang diuar-uarkan beberapa hari sebelum ini, keputusan permohonan ke IPTA boleh diperolehi oleh semua pemohon pada hari ini selepas jam 12.30 tengah hari. Nasib internetlah, tidak dapat cuti walaupun seluruh pekerja bercuti!

Tentulah tepat jam 12.30 tengah hari tadi semua pemohon ke IPTA bersiap sedia di hadapan komputer masing-masing atau di internet cafe, untuk menyelusuri laman web http://upu.mohe.gov.my bagi mendapatkan keputusan permohonan masing-masing. Ada hati yang berdegup kencang, ada pula yang tenang dan penuh keyakinan. Walau apa sekalipun perasaan yang melanda, harapan masing-masing tetap sama, iaitu permohonan untuk melanjutkan pengajian di dalam bidang-bidang pilihan diterima oleh pihak UPU. Ibu bapa juga menyimpan harapan yang sama seperti anak-anak mereka juga.

Sekarang ini jam 4.39 petang, saya berada di hadapan komputer riba saya untuk melihat keputusan permohonan anak saya. Sudah hampir satu jam setengah saya masih belum dapat jawapannya. Laman web yang dimaksudkan itu sudah dapat saya tembusi. Di ruangan Informasi Semasa, tertulis "Keputusan Permohonan Kemasukan ke IPTA Lepasan SPM/Setaraf Sesi Akademik 2009/2010" terpampang di atas sekali. Dengan sekali klik sahaja saya sepatutnya dibawa ke paparan berkenaan. Tetapi sehingga 1 jam setengah, sesudah banyak kali mencuba, namun paparan yang dimaksudkan tidak kunjung muncul. Apa yang terpapar ialah "Page Load Error" dengan kenyataan berikut :-

Network Time Out!
The server www.mohe.gov.my is taking too long to respond


Saya cuba bayangkan bagaimana perasaan seorang pelajar lepasan SPM yang mendapat kelulusan yang memuaskan tetapi tinggal di kampung yang tiada kemudahan talian internet. Kemudahan tersebut hanya terdapat di internet cafe di bandar yang terletak lebih kurang 25km dari kampungnya. Untuk mengetahui keputusan permohonannya ke IPTA, dia terpaksa seawal jam 10.30 pagi menaiki bas ke bandar, mencari internet cafe dan membayar harga menggunakan kemudahan internet sebanyak RM2-00 sejam. Dengan keadaan seperti yang saya alami kini, pelajar tersebut terpaksa menunggu beberapa jam, bermakna dia terpaksa menambah bayaran penggunaan internet tersebut.

Sekiranya, setelah beberapa jam menunggu keadaan masih tetap sama, degupan jantungnya akan bertambah kencang, bukan kerana cemas menunggu untuk mendapat keputusan permohonannya, tetapi kerana menahan rasa kecewa dan marah yang pasti menyelubunginya pada masa ini. Saya bayangkan lagi, jika dia tidak dapat menerobos laman web tersebut setelah terpaksa membelanjakan hampir RM20-00 pada hari ini, bermakna esoknya dia terpaksa datang sekali lagi ke bandar untuk tujuan yang sama. Sekali lagi dia terpaksa membelanjakan wang yang hampir sama jumlahnya. Bebanan mengeluarkan wang sejumlah itu tentu sekali terpikul di bahu ayah atau ibunya. Jika orang tuanya hanyalah seorang penoreh atau petani di kampung, RM20-00 memang besar nilainya untuk menyara kehidupan.

Kecanggihan komunikasi langit terbuka memang diperlukan dan memang banyak membantu kemajuan negara. Tetapi jika kecanggihan itu tidak dapat membantu meringankan bebanan rakyat miskin, saya rasa, ia masih belum dapat dinobatkan sebagai alat komunikasi canggih dan berkesan. Pelajar-pelajar luar bandar sudah pasti akan merasai bebanan tersebut. Saya dapat bayangkan kerana saya berasal dari kampung pendalaman dan sehingga kini di kampung saya masih belum ada kemudahan internet untuk anak-anak kampung belajar menjelajah langit terbuka! Malangnya anak-anak orang kampung di pendalaman!

Tidak bolehkah pihak berwajib memikirkan cara alternatif untuk memudahkan semua pihak?

Walau apapun, saya ucapkan TAHNIAH kepada para pelajar yang telah mendapat keputusan tawaran melanjutkan pengajian masing-masing ke IPTA. Titik mula anda untuk menapak ke anak tangga lebih tinggi bermula di sini. Lipat gandakan usaha demi kejayaan pada masa hadapan.

______________________________________

"Tiada ada yang lebih menggembirakan hati seseorang itu melainkan dia berjaya mendapat apa yang dihajatinya"

No comments:

Post a Comment