Pages

Apr 29, 2009

PERTANDINGAN SYARAHAN BAHASA JEPUN

AHAD 26 April 2009 bertempat di Japan Club of Kuala Lumpur telah berlangsung acara 6th Japanese Speech Contest for Secondary School yang melibatkan 14 orang peserta terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah menengah berasrama penuh dan sekolah menengah harian di Malaysia. Mereka semua adalah merupakan pemenang di dalam suatu peraduan mengarang di dalam bahasa Jepun yang dijalankan terlebih dahulu. Di dalam Speech Contest itu, para peserta tersebut dikehendaki menyampaikan ucapan berdasarkan hasil karangan mereka yang menang itu di samping menjawab beberapa soalan secara lisan di dalam Bahasa Jepun.

Apa yang menariknya ialah, para peserta yang mengambil bahagian dapat berucap dan menjawab soalan-soalan yang diajukan dengan lancar dan fasih. Para juri terdiri daripada lima orang Jepun dan seorang orang Melayu yang fasih berbahasa Jepun. Kebolehan para pelajar amat mengagumkan dan sekaligus menunjukkan mereka semua mampu menguasai bahasa asing dengan baik jika diberi kesempatan mempelajarinya dengan sistematik.

Seramai 7 orang peserta adalah pelajar Melayu sementara bakinya pelajar keturunan Cina, masing-masing mewakili Sekolah Tun Fatimah, Johor, Sek Men Sains Pokok Sena, Kedah, SMJK Sam Tet, Ipoh, Perak, Sek Men Sains Tun Syed Sheh Shahabudin, Pulau Pinang, SMK Mengelembu, Ipoh, Perak, SMK Sulaiman, Bentong, Pahang, SMK (P) Methodist, Ipoh, Perak, Sek Men Sains Sultan Iskandar, Mersing, Johor, SMK Ibrahim, Sungai Petani, Kedah, SMK Raja Chulan, Ipoh, Perak, Sek Men Sains Muzaffar Shah, Melaka, Sek Men Alam Shah, Putrajaya, Sek Men Sains Labuan dan SMK (P) Methodist, Klang, Selangor. Empat orang peserta lelaki dan bakinya peserta perempuan. Hampir kesemua mereka adalah pelajar tingkatan empat.

Para peserta yang mengambil bahagian ini merupakan pelajar-pelajar yang mengambil Bahasa Jepun sebagai mata pelajaran bahasa asing di sekolah masing-masing. Mereka mula mempelajari bahasa ini semenjak di tingkatan satu lagi. Mengenal huruf, bunyi, sebutan, nada serta intonasi yang betul. Selain daripada itu tentunya mereka belajar membina ayat, membentuk perkataan dan mengarang di dalam bahasa tersebut. Seterusnya membaca dan bertutur di dalam bahasa Jepun dengan betul dan lancar. Itulah kaedah yang betul untuk belajar mendalami sesuatu bahasa asing dan pasti sekali mereka tidak belajar bahasa Jepun melalui subjek-subjek Sains dan Matematik!

Pertandingan yang dimulakan tepat jam 1.00 tengah hari berjalan dengan lancar dan mengikut atur cara majlis yang ditetapkan dan berakhir tepat jam 5.00 petang. Sementara menunggu keputusan panel juri, para penonton telah dihidangkan dengan jamuan ringan, sudah pasti makanan Jepun. Tidak ada mee atau bihun goreng, karipap atau cucur badak dan teh serta kopi. Ada di antara penonton yang pertama kali merasai makanan Jepun, sudah tentu tekak tidak dapat menerimanya.

Hadiah-hadiah yang disediakan dibahagika kepada 3 kategori, Hadiah Sakura, Hadiah Osaka dan Hadiah Tokyo. Hadiah Sakura merupakan hadiah ketiga yang menerima hadiah barangan elektrik sumbangan penaja. Manakala Hadiah Osaka adalah hadiah kedua yang selain menerima barangan elektrik, hadiah berupa lawatan sambil belajar ke Osaka, Jepun selama 14 hari. Sementara Hadiah Tokyo adalah johan yang menerima hadiah barangan elektrik serta mewakili Malaysia ke pertandingan yang sama di Tokyo di samping lawatan selama 14 hari juga. Semua kos ditanggung oleh Japan Foundation.

Keputusan penuh 6th Japanese Speech Contest for Secondary School tahun 2009 adalah seperti berikut :-

Hadiah Tokyo : Lee Yen Yen, SMK (P) Methodist, Klang, Selangor
Hadiah Osaka : Mohamad Afnan Haziq, SM Sains Pokok Sena, Kedah
Wong May-Tze, SMK Mengelembu, Ipoh, Perak
Hadiah Sakura : Woo Mun Ee, SMK Raja Chulan, Ipoh, Perak
Che Ku Ashraf Helmi, Sek Sultan Alam Shah, Putrajaya
Alyya Syahirah Roszelan, SM Sains Muzafar Shah, Melaka.

Tahniah diucapkan kepada para pemenang. Tahniah kepada semua yang mengambil bahagian. Tahniah kepada guru-guru pengiring. Tahniah kepada Japan Club of Kuala Lumpur serta tahniah kepada para penonton yang memenuhi dewan pertandingan pada petang itu.

Jika lebih banyak sekolah yang terlibat tentu akan lebih ramai lagi penyertaan di kalangan para pelajar kita. Sudah tentu akhirnya akan menambahkan lagi bilangan para pelajar yang mahir dan dapat menguasai bahasa asing, seperti Bahasa Jepun, salah satu bahasa yang luas penggunaannya di dunia. Nasib Bahasa Melayu juga boleh ditingkatkan menjadi bahasa dunia melalui aktiviti-aktiviti seperti ini di sekolah-sekolah di negara-negara yang ada hubungan diplomatik dengan Malaysia. Kelab Bahasa Melayu boleh ditubuhkan di negara-negara berkenaan dan setahun sekali pertandingan seperti ini boleh diadakan, dengan hadiah-hadiah melancong sambil belajar ke Malaysia.

Saya yakin, Bahasa Melayu punya masa depan yang cemerlang!
__________________________________________

"Kita pasti akan merasa bangga jika mendengar orang asing bertutur menggunakan bahasa kita, walaupun sebutannya kurang jelas dan tepat"

1 comment: