Pages

Apr 7, 2009

ALIRKAN KREATIVITI ANDA KE SALURAN YANG BETUL

HARI ini 7 April 2009, tiga pilihan raya kecil berlangsung, iaitu di Parlimen Bukit Gantang, Perak, Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau di Kedah dan Dewan Undangan Negeri Batang Ai di Sarawak. Orang-orang politik termasuk penganalisis, peminat dan pemerhati tertumpu ke tiga-tiga kawasan pilihan raya berkenaan, bukan sahaja pada hari ini malah sejak selepas penamaan calon 29 Mac 2009 yang lalu. Mereka semuanya memberi perhatian yang mendalam serta menaruh harapan yang tinggi kepada calon-calon parti masing-masing yang bertanding.

Melihat kepada suasana di ketiga-tiga tempat berkenaan, jelas para penyokong dan pekerja parti masing-masing mempunyai kreativiti yang tinggi, baik di dalam cara menyusun dan memasang bendera serta banners kepada acara-acara berkempen setiap siang dan malam. Berbagai rupa bentuk yang dicipta bagi menarik perhatian orang ramai di kawasan mereka. Ada yang mencipta kereta kebal, roket atau kapal terbang yang dibalut dengan bendera parti dan diletakkan di tempat-tempat strategik supaya mudah dilihat umum. Malah berbagai lagi kreativiti yang terpancar.

Namun di dalam kesibukan itu mungkin tidak ramai yang membaca berita di dalam akhbar Harian Metro (Edisi Utara) pada Isnin, 6 April 2009. Di muka hadapannya terpampang tajuk berita : Cerpen lucah pelajar yang memaparkan tentang satu peraduan menulis cerpen lucah anjuran sebuah syarikat penerbitan yang menawarkan bayaran sehingga RM150-00 bagi setiap cerita erotik terbaik yang dihasilkan. Penerbit berkenaan menetapkan syarat penulis perlu mengarang 'kisah benar' hubungan seks mereka tidak kurang daripada 3,000 patah perkataan sebelum dihantar melalui emel ke alamat yang ditetapkan. Sasaran penerbit berkenaan ialah para pelajar sekolah yang berjinak-jinak dengan aktiviti penulisan cerpen dan ingin mendapat pendapatan sampingan.

Berita tersebut tersiar setelah seorang ayah terjumpa novel lucah di bawah katil anaknya. Sebagai seorang ayah yang bertanggung jawab beliau telah mendedahkan taktik kotor penerbit yang tidak bermoral itu ke mata umum. Menurut beliau, tawaran menulis cerpen lucah itu tertampang di halaman belakang novel berkenaan. Ini amatlah menyedihkan kerana penerbit terbabit menggalakkan para remaja kita menyalurkan kreativiti mereka ke tempat yang tidak sewajarnya. Malah lebih menyedihkan lagi, novel-novel lucah tersebut ditulis di dalam Bahasa Melayu!

Apabila saya membacar berita tersebut, saya merasa amat hampa dan kecewa kerana kemurniaan kreativiti seseorang telah diletakkan di tempat yang tidak sepatutnya. Sedangkan jika diasah bakat dan kreativiti yang dianugerahkan Tuhan itu ke jalan yang baik, hasilnya pasti akan lebih memberangsangkan lagi.

Kenapa tidak ada syarikat-syarikat penerbitan yang lebih berwibawa menganjurkan peraduan menulis cerpen atau novel remaja yang dikhaskan penyertaannya kepada golongan remaja sahaja. Mereka digalakkan mencurahkan kreativiti mereka melalui cerita-cerita yang bermoral dan dapat menjadi pedoman pembaca. Sediakan hadiah yang lumayan serta peluang menerbitkan hasil karya mereka itu di dalam bentuk buku dan dipasarkan kepada khalayak ramai. Melalui cara itu, para remaja akan dapat menyalurkan kreativiti mereka ke jalan yang betul dan memberi faedah.

Saya amat kesal dengan sikap penerbit yang sanggup menawarkan hanya RM150-00 bagi sebuah cerpen lucah yang tidak bermoral untuk dibaca oleh generasi muda yang akan membesar menjadi peneraju negara dan bangsa pada masa hadapan. Cerita-cerita sedemikian bukan sahaja tidak mempunyai nilai-nilai murni yang sepatutnya dimiliki dan dihayati oleh para remaja, malah jalan cerita dan gaya bahasa yang digunakan sudah tentu terarah kepada nafsu buas semata-mata.

Menurut berita itu lagi, novel yang dijual di antara RM8 hingga RM10 senaskah itu turut menyelitkan pelbagai gambar wanita separuh bogel untuk menarik perhatian pembaca yang rata-ratanya adalah remaja.

Demikianlah, di dalam usaha berbagai pihak untuk membina akhlak, maruah dan harga diri para remaja, ada pihak yang tidak bertanggung jawab dan bernafsu binatang mengambil kesempatan untuk merosakkan akhlak para remaja sekalian. Mereka itu sanggup menjadikan wang sebagai umpan semata-mata untuk merosakkan pemikiran dan sikap remaja yang masih belum mengenal erti kehidupan sebenarnya.

Saya menyeru kepada ibu bapa sekalian agar sentiasa memantau bahan bacaan anak-anak supaya tidak membaca novel-novel murahan dan tidak bermaruah seperti yang dipaparkan di dalam berita kelmarin itu. Jika anak-anak berminat untuk membaca hasil karya kreatif seperti cerpen atau novel, dapatkan sahaja buku-buku yang diterbitkan oleh penerbit-penerbit tersohor atau galakkan anak-anak meminjam daripada perpustakaan. Semoga anak-anak kita terhindar daripada segala gejala negatif tersebut.
_____________________________________________
" What the mind can conceive is what the man can achieve"

No comments:

Post a Comment