Pages

May 3, 2009

FESTIVAL NASYID DAN PERTANDINGAN PIDATO

DUNIA hiburan sememangnya digemari para remaja, biar apa juga genre hiburan tersebut. Kelmarin, 2hb Mei 2009 Jabatan Belia dan Sukan Negeri dengan kerja sama Majlis Belia Negeri Kedah telah menganjurkan Festival Nasyid dan Pertandingan Pidato Sempena Sambutan Hari Belia 2009, bertempat di Dewan IKBN, Jitra, Kedah. Saya secara kebetulannya sahaja ikut sama berada di dalam dewan tersebut seawal jam 9.30 pagi.

Sebelum masuk ke dewan, saya berlegar-legar beberapa kali mencari ruang kosong tempat letak kereta. Beberapa kumpulan nasyid terdiri daripada remaja lelaki dan perempuan sedang membuat latihan dan persiapan terakhir. Daripada raut wajah dan gelagat mereka, saya pasti kesemua kumpulan tersebut adalah terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah menengah. Telahan saya tepat kerana di dalam kumpulan-kumpulan tersebut terdapat seorang atau dua guru pengiring dan juru latih.

Para penonton di dalam dewan pula terdiri daripada para belia di dalam lingkungan usia 15-40 tahun, kecuali sebilangan kecil yang melewati usia 40 tahun. Mereka ini adalah sama ada ibu bapa atau guru-guru sekolah yang mengambil bahagian. Setelah mengambil aturcara majlis saya duduk di salah sebuah kerusi yang kosong. Waktu itu pertandingan pidato sudah dimulakan. Daripada gaya penyampaian beberapa orang pemidato di atas pentas itu, saya boleh membuat rumusan bahawa setiap mereka tidak bersedia untuk acara ini. Mereka tidak menghafal teks pidato, masing-masing melihat dan membaca teks yang disediakan. Justeru penghayatan dan gaya yang sewajarnya tidak tertonjol, lantas pidato mereka menjadi hambar dan tawar, meskipun isi pidato mereka amat baik dan bernas.

Setelah lima orang pemidato selesai menyampaikan pidato mereka, tiba pula giliran peserta nasyid membuat persembahan. Sebaik sahaja kumpulan pertama memulakan persembahan, saya lihat dewan sesak dengan penonton. Seperti ada tarikan yang menarik penonton memasuki dewan. Jelaslah, sebarang acara berunsur hiburan, lebih-lebih lagi nyanyian, pasti dapat menarik penonton. Tetapi malangnya apabila acara-acara yang lebih mencabar minda, seperti pidato, bahas dan seumpamanya, tidak menarik perhatian penonton, terutamanya para belia.

Para belia tidak seharusnya hanya memilih hiburan semata-mata, tetapi perlu juga hadir di dalam acara-acara yang lebih mencabar minda. Di dalam pidato-pidato yang sempat saya ikut saya dapat kesani banyak pengetahuan dan ilmu yang terkandung di dalam pidato-pidato itu. Pedoman dan panduan yang boleh diambil oleh para belia sekalian di dalam menjalani kehidupan sehari-hari. Atau menjadi pedoman di hari muka. Tetapi oleh kerana pada waktu pidato-pidato itu disampaikan, dewan sudah melebihi separuh kosong, maka isi pidato yang bernas itu tidak sampai kepada sasarannya, iaitu para belia sekalian.

Seperkara yang saya amati ialah tentang pengendalian program tersebut. Seharusnya pihak penganjur memisahkan kedua-dua pertandingan itu, sama ada diadakan di tempat yang berlainan pada hari yang sama, atau di tempat yang sama pada hari yang berbeza. Apabila diadakan serentak, perhatian sudah berpecah, sudah tidak ada fokus yang khusus. Mana satu yang mahu diutamakan? Nasyid atau pidato? Akibatnya, majlis sedikit kelam kabut dan kucar kacir. Pengurusan dan pengendalian menjadi agak rumit dan kurang berkesan.

Walau apapun, tahniah diucapkan kepada para pemenang yang akan mewakili negeri Kedah ke Festival Nasyid dan Pertandingan Pidato Belia peringkat Kebangsaan yang akan berlangsung di Air Keroh, Melaka pada 14-15 Mei nanti. Keputusan penuh adalah seperti berikut :-

Nasyid Lelaki
Johan : Kumpulan Khairan (Sek Berasrama Penuh Integrasi Bukit Kayu Hitam)
Kedua : Kumpulan Faradis (Sek Men Keb Agama Kedah)
Ketiga : Kumpulan Hamsyari

Nasyid Perempuan
Johan : Kumpulan Asmal Amany (Sek Men Keb Sultanah Asma, Alor Setar)
Kedua : Kumpulan Al-Hidayah (Sek Men Kuala Nerang)
Ketiga : - tiada -

Pidato :
Johan : Nurussakinah bt Melih
Kedua : Hisyamudin bin Harun
Ketiga : Nur Syazmira bt Khalid

Kumpulan Khairan, johan Festival Nasyid
Sempena Sambutan Hari Belia, 2009 peringkat negeri Kedah.

__________________________________________________

"Berikan aku 100 pemuda pasti akan aku goncang dunia, tetapi jika aku diberikan 1,000 orang tua, tidak mungkin aku dapat berbuat apa-apa" - Soekarno

1 comment: