Pages

Jul 29, 2008

MENGHADAPI TEMUDUGA

DUA hari lepas, anak perempuan saya telefon. Di maktabnya akan diadakan sesi Latihan Menghadapi Temuduga (Mock-up Interview). Saya terkejut juga kerana tidak pernah mendengar latihan seumpama itu diadakan di sekolah sebelum ini. Atau mungkin kerana saya tidak pernah ada anak yang belajar di maktab seperti anak perempuan saya sekarang ini. Itu yang membuatkan saya terpinga-pinga beberapa ketika.

Rasa terpinga-pinga itu ialah kerana saya tidak dapat memberi jawapan sebaiknya bila anak saya bertanya, "Apa soalan yang selalu ditanya semasa temuduga, ayah?"

Tanpa mengetahui latar belakang dan matlamat mock-up interview yang akan diadakan itu, saya tidak dapat memberi jawapan yang tepat kepada anak saya. Menurutnya, mock-up interview itu nanti berupa latihan menghadapi temuduga di mana ada beberapa orang penemuduga yang akan mengendalikan sesi tersebut. Oleh sebab itulah, anak saya merasa risau apakah bentuk soalan yang akan diajukan nanti.

Saya pernah bertugas sebagai Pengurus Pentadbiran dan Sumber Manusia selama hampir 3 tahun dengan sebuah syarikat korporat sekitar tahun-tahun 1997-1999. Salah satu daripada tugas saya ialah mengenal pasti keperluan sumber manusia untuk mengisi mana-mana kekosongan di dalam bahagian-bahagian tertentu di dalam organisasi. Setelah itu saya perlu menjalankan sesi temuduga calon-calon yang disenaraipendekkan untuk sebarang jawatan.

Pengalaman saya menemuduga calon-calon yang dipanggil untuk temuduga banyak mengajar saya mengenali kewibawaan seseorang calon. Lazimnya setiap calon yang datang untuk ditemuduga akan bersiap sedia dengan sijil-sijil akademik, sijil kokurikulum dan segala macam sijil lain yang diperolehi sepanjang masa pengajian mereka. Sijil kelahiran dan kad pengenalan tidak pernah dilupakan kerana itulah dua dokumen peribadi yang amat penting.

Calon-calon itu juga bersiap sedia dengan maklumat-maklumat tentang organisasi serta bidang tugasan yang akan dipikul nanti, jika berjaya di dalam temuduga. Masing-masing akan memberikan maklumat-maklumat tersebut sebaik mungkin, walaupun ramai yang kurang mengerti apa yang mereka sampaikan. Manakala aspek tugasan pula, rata-rata calon hanya mampu bercerita tentang bidang pekerjaan itu berdasarkan pendapat serta pengalaman orang lain, sama ada ayah, ibu atau ahli keluarga mereka.

Saya kurang memberi perhatian serius kepada aspek itu. Saya lebih menumpukan kepada tiga perkara lain yang jarang diberi perhatian oleh calon-calon. Pertama ialah gaya dan penampilan diri mereka. Lazimnya calon-calon akan datang dengan berpakaian sebaik mungkin. Calon-calon lelaki akan memakai baju kemeja lengan panjang bertali leher serta berseluar panjang. Calon-calon perempuan pula akan memakai baju kurung atau kebaya atau pakaian yang sesuai. Saya tidak gemar jika ada calon perempuan yang berpakain berlebihan dengan fesyen keterlaluan. Gaya pemakaian mencerminkan keperibadian mereka sama ada mereka itu bersikap positif atau sebaliknya.

Memakai baju berwarna cerah dan lembut dengan tali leher berwarna gelap akan lebih menonjolkan keterampilan positif calon itu berbanding berbaju belang atau jalur dengan tali leher berwarna lembut. Saya juga perhatikan warna seluar yang dipakai sama ada warna cerah atau gelap, sama ada sepadan dengan warna baju atau pun tidak. Malah bukan itu sahaja, warna stokin dan kasut juga saya berikan tumpuan. Semua itu menggambarkan keperibadian seseorang.

Keduanya, saya perhatikan gaya calon berkomunikasi sama ada secara tertekan atau secara kebiasaannya. Boleh berhujjah jika diprovokasi atau tidak dapat mempertahankan pendapat apabila dihujani soalan-soalan. Selain daripada itu saya juga bertanya soalan-soalan bersifat peribadi kerana itu akan memberi gambaran kejujuran calon itu. Kadang-kadang soalan yang telalu peribadi. Ada juga ketikanya saya sengaja menyoal calon-calon dengan soalan-soalan sindiran yang tajam bagi menduga ketabahan mereka.

Akhir sekali soalan yang sering saya tanya kepada calon-calon sepanjang tugas sebagai Pengurus Pentadbiran dan Sumber Manusia, ialah soalan yang membuat ramai calon terkedu.

"Berikan saya lima kelemahan diri anda".

Ramai calon yang gagal menjawab. Tetapi ada juga yang menjawab, "sukar untuk saya mengetahui kelemahan diri kecuali orang lain yang memberitahu saya".

Saya akan segera membalas, "Maaf, anda tidak layak bekerja dengan saya di dalam organisasi ini kerana anda tidak kenal diri anda sendiri".

Jika seseorang itu tidak tahu kelemahan dirinya, dia sebenarnya belum mengenali dirinya sendiri. Dia tidak akan dapat mengubah atau memperbaiki sikapnya dan selama itulah dia akan terus menjadi seorang yang tidak kenal dirinya siapa. Oleh itu bagaimana mungkin dia dapat memberikan khidmat terbaik kepada organisasi?

No comments:

Post a Comment