Pages

Jul 8, 2008

NILAI KEJUJURAN PEMIMPIN

SESEORANG pemimpin mempunyai nilainya tersendiri. Terserlah daripada ketokohannya, kecerdasan mindanya, penampilannya, kepetahannya berbicara, kemesraannya dan lain-lain aspek lagi. Namun keikhlasan adalah perkara utama untuk menilai seseorang pemimpin.

Aku memberi ceramah tentang kepimpinan kepada sekumpulan pelajar Politeknik bertempat di Dusun Minda Resort, Jitra pada 1 Julai yang lalu. Penekanan yang aku berikan ialah tentang kejujuran dan keikhlasan. Untuk menjadi seorang pemimpin, seseorang itu mesti mempunyai kejujuran dan keikhlasan yang tidak bersandarkan kepada motif atau tujuan-tujuan yang lain.

Tanpa kejujuran dan keikhlasan, tidak mungkin seseorang pemimpin itu akan dapat memimpin pengikutnya menjadi kelompok masyarakat yang berjaya. Melalui kepimpinan yang jujur dan ikhlas, pasti sekali akan lahir pengikut yang juga jujur dan ikhlas dan seterusnya masyarakat yang jujur dan ikhlas juga.

Walau bagaimanapun, oleh kerana kejujuran itu bukanlah sesuatu yang boleh dilihat dengan pandangan mata kasar, maka sukar untuk menilainya. Hanya kita sahaja yang dapat menentukan sejauh mana kejujuran yang kita miliki. Demikianlah seseorang pemimpin, dia harus menilai kejujurannya sendiri. Orang lain hanya boleh memberi penilaian berdasarkan kepada apa yang dilakukan pemimpin berkenaan. Orang ramai mungkin beranggapan pemimpin berkenaan bersikap jujur namun, jauh di sudut hatinya dia sendiri lebih mengerti sama ada dia jujur atau sebaliknya.

Aku tekankan betapa kejujuran melaksanakan tugas akan memberi hasil pulangan yang tidak disangka sama sekali. Harga sebuah kejujuran yang tulus ikhlas amat besar balasannya tetapi tidak ramai yang tahu hakikat tersebut. Justeru aku mengharapkan para pelajar yang mendengar ceramahku itu akan segera menilai kejujuran yang ada di dalam diri masing-masing.

Belajarlah mengenali diri sendiri, mengenali kejujuran, mengenali kekurangan diri. Andainya kita dapat mengenali diri sendiri lebih mudah untuk mengendalikan sebarang situasi.

Jika anda mahu menjadi pemimpin, belajarlah mengenal dan memimpin diri sendiri terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment