Pages

Jul 9, 2008

TILAWAH AL-QUR'AN

TAHUN ini, Majlis Tilawah Al-Qur'an peringkat Kebangsaan kali ke 51 diadakan di Dewan Wawasan, Jitra, Kedah Darul Aman, mulai 7 Julai, 2008. Inilah kali pertama Kedah menjadi tuan rumah majlis berkenaan dan rakyat Kedah tentu gembira kerana Kedah terpilih menjadi tuan rumah majlis gilang gemilang itu. Majlis perasmiannya telah disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia dan disiarkan secara langsung melalui RTM 1.

Reka bentuk dan hiasan pentas yang menggambarkan Balai Besar, sebuah bangunan bersejarah di negeri Kedah, cukup memukau. Tahniah kepada perekanya. Tetapi yang lebih menarik perhatian saya ialah penglibatan qari dan qariah yang masih dalam usia muda. Mereka ini sudah dapat berdiri sebaris dengan qari dan qariah yang lebih tua daripada mereka di atas pentas yang sama. Ini memberikan satu gambaran positif bahawa remaja juga berkemampuan melangkah seiring dengan orang yang lebih berusia daripada mereka. Syabas diucapakan.

Lantas saya membuat kesimpulan, jika remaja diberikan bimbingan awal meminati Al-Qur'an, mereka akan dapat menjadi remaja yang baik akal budinya. Mereka pasti akan dapat bukan sahaja membaca ayat-ayat suci dengan baik dan lancar malah mereka dapat memahami serta menghayati maksud yang terkandung di dalamnya. Alangkah bertuahnya ayah ibu kepada remaja yang sedemikian itu. Bahagianya tentu tidak dapat diukur dengan apa sahaja.

Usaha TV9 melalui rancangan realiti Akademi Al-Qur'an amat baik dan harus diteruskan untuk melahirkan lebih ramai remaja mendekati dan mencintai Al-Qur'an. Supaya dengan itu, generasi akan datang lebih memahami dan menghayati ajaran-ajaran yang terkandung di dalam kitab suci itu. Bukan sahaja TV9 malah, saluran-saluran lain juga perlu memikirkan bagaimana untuk menarik minat remaja mendekati Al-Qur'an serta ajarannya.

Pernah beberapa tahun yang lalu, ada cadangan murni supaya murid-murid Islam di sekolah rendah mesti khatam Al-Qur'an sebelum tamat Tahun 6 dan melangkah ke Tingkatan 1 di sekolah menengah. Ia cadangan yang cukup baik. Persoalannya sehingga kini apakah cadangan itu sudah terlaksana sepenuhnya?

Manusia yang berpegang teguh kepada ajaran agama tidak akan tersesat dan tersasar. Al-Qur'an dapat membentuk manusia menjadi insan mulia baik di dunia atau di akhirat. Ayuh, marilah para ibu bapa sekalian, kita dibasahi rumah kita dengan siraman rahmat Allah melalui bacaan Al-Qur'an saban hari. Semoga anak cucu kita nanti tidak menjadi manusia yang jauh dari rahmat Ilahi.

No comments:

Post a Comment