Pages

Jul 15, 2008

DIRGAHAYU TUANKU







HARI ini, genaplah 50 tahun DYMM Tuanku Abdul Halim Mua'zam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Sultan Kedah Darul Aman, bersemayam sebagai sultan di atas tahta kerajaan negeri Jelapang Padi ini. Baginda ditabalkan sebagai Sultan Kedah ke 25 pada 15 Julai 1958 yang lampau.

Hari ini telah mencatat satu sejarah besar dan agung bagi negeri Kedah khasnya dan Malaysia amnya. Baginda merupakan sultan yang kedua merayakan 50 tahun pemerintahan selepas Raja Perlis, Almarhum Tuanku Syed Putera Jamalullail.

Sebagai seorang rakyat negeri Kedah, saya merasa amat bertuah kerana dapat meraikan detik bersejarah ini. Walaupun sepanjang usia saya, saya tidak pernah menjejaki istana Tuanku tetapi saya telah berkesempatan beberapa kali bertemu dengan Tuanku Sultan di dalam beberapa majlis yang berbeza.

Pertama kalinya saya bersua wajah dengan Tuanku Sultan ialah pada 31 Ogos 1990 sewaktu saya dijemput mendeklamasikan puisi di acara Jamuan Rakyat Sempena Sambutan Hari Kemerdekaan bertempat di Kediaman Rasmi Menteri Besar, di Seri Mentaloon. Saya sempat berjabat salam dengan baginda pada hari itu.

Saya pernah juga bersalaman dengan Tuanku semasa saya masih bekerja dengan sebuah syarikat korporat dan sebuah yayasan kebajikan sekitar tahun 2002-2004 dahulu. Sewaktu Tuanku Sultan mencemar duli berangkat ke satu majlis yang dianjurkan oleh yayasan berkenaan, saya mengepalai staf telah sempat bersua wajah dan bersalaman mesra dengan Tuanku.

Tetapi pengalaman yang tidak dapat saya lupakan ialah sewaktu saya diberikan tugas membuat pembentangan tentang pembinaan sebuah masjid kepada Tuanku. Di dalam majlis tersebut saya berhadapan dengan Tuanku serta pembesar-pembesar negeri yang lain. Puluhan pasang mata tertumpu kepada saya seorang di hadapan majlis. Rasa gugup dan takut bersimponggang. Namun daripada kemesraan yang terpancar di wajah Tuanku sepanjang majlis tersebut membuatkan rasa gugup dan takut itu perlahan-lahan hilang. Dan saya berjaya mempersembahkan taklimat tersebut dengan jayanya.

Apa sekalipun, saya merasa bangga kerana bersultankan seorang Sultan yang berperibadi mulia serta berhemah tinggi.

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku.




No comments:

Post a Comment