Pages

Jul 22, 2008

PENTINGNYA PERSEFAHAMAN

KISAH waris menyerang guru sudah kerap kedengaran. Ada sesetengah waris yang tidak puas hati dengan guru-guru di sekolah sering mengambil tindakan menyerang guru-guru berkenaan, sama ada di dalam kawasan sekolah ataupun di luar kawasan sekolah. Peristiwa sebegini memang sudah kita dengar, bukan sahaja di sekolah-sekolah luar bandar, malah sekolah-sekolah di bandar termasuklah sekolah-sekolah berstatus elit atau premier.

Kelmarin, saya terbaca satu kejadian yang sama tersiar di dalam tabloid harian. Kisah seorang bapa yang menampar seorang guru disiplin di sekolah tempat anaknya belajar. Kejadian itu berlaku hanya kerana rasa tidak puas hati si bapa gara-gara seorang guru menahan anaknya di dalam kelas. Punca guru menahan anaknya itu tidak dinyatakan dengan jelas di dalam tabloid berkenaan. Cuma hari ini di dalam tabloid yang sama, si bapa tampil membuat penjelasan.

Semasa saya belajar di sekolah rendah dan menengah dahulu, saya tidak pernah dengar kejadian yang sebegitu berlaku. Ibu bapa terlalu menghormati guru-guru dan begitulah juga guru-guru menghormati ibu bapa. Hal-hal yang berlaku di sekolah jarang dapat diketahui oleh masyarakat luar, semuanya cuba diselesaikan secara dalaman.

Pernah saya dirotan guru kerana ponteng satu waktu mata pelajaran. Rakan saya juga pernah ditahan di dalam bilik guru kerana tidak berpakaian kemas. Kedua-dua kesalahan tersebut adalah kesalahan melanggar disiplin sekolah. Tetapi kedua-dua peristiwa itu tamat di kawasan sekolah sahaja, tanpa melibatkan waris dan guru.

Seperkara lagi ialah waris yang tidak cepat menerima aduan anak-anaknya tanpa mencari punca berlakunya kejadian itu. Pernah seorang rakan bercerita pada zaman dia bersekolah dahulu, kalau dia dirotan guru, dia tidak berani beritahu ayahnya. Jika diberitahu, ayahnya pasti akan merotannya pula. Alasan yang diberikan oleh ayahnya, "kalau guru menghukum kamu, tentu ada sebabnya dan sebab yang jelas, kamu yang buat salah terlebih dahulu. Mustahil seorang guru akan menghukum pelajarnya yang tidak membuat kesalahan". Kini rakan saya itu adalah seorang pensyarah di sebuah IPT tanah air.

Begitulah sikap ibu bapa zaman saya bersekolah dahulu. Sekarang ini pun, saya mengambil sikap yang serupa. Jika anak-anak balik ke rumah mengadu sesuatu hal tentang gurunya, cepat-cepat saya mengajak anak-anak saya memberi fokus kepada kebaikan guru selama ini. Kita tidak boleh mengambil satu kesilapan guru untuk menilai keseluruhan sikap guru tersebut.

Perbincangan amat penting. Guru-guru dan para waris mesti sentiasa bersikap terbuka untuk berbincang hal-hal berkaitan anak-anak semasa di sekolah sama ada menggunaka platform yang sedia ada, iaitu PIBG, ataupun para waris boleh datang sendiri ke sekolah. Tidak ada kekusutan yang tidak boleh dileraikan jika kita sama-sama tenang dan berbincang secara orang dewasa yang matang.


No comments:

Post a Comment