Pages

Aug 2, 2008

MENCARI TEMAN RAPAT

DI KALANGAN remaja, khususnya pelajar, mencari teman rapat kadang kala menjadi satu masalah yang membebankan. Ramai yang keliru dengan istilah teman rapat (best friend) kerana kebanyakan pelajar kurang mengambil berat untuk menilai ciri-ciri yang perlu ada kepada seseorang sebelum boleh dijadikan teman rapat.

Lazimnya para pelajar, terutama pelajar perempuan, dalam usia antara 13 - 17 tahun, mempunyai teman rapat masing-masing, sama ada rakan sekelas, rakan sekamar di asrama atau rakan sepermainan. Teman rapat ini akan menjadi tempat mencurah rasa, perasaan gembira atau sebaliknya. Malah hal-hal yang rahsia sekalipun, sanggup diceritakan kepada teman rapat itu.

Namun, kerap yang berlaku, para pelajar tidak tahu apakah ciri-ciri yang perlu ada sebelum seseorang rakan itu boleh dianggap sebagai teman rapat (best friend). Kebiasaannya seseorang rakan yang dikenali sejak beberapa lama akan dianggap sebagai teman rapat. Jika rakan itu sudah dikenali sejak di sekolah rendah dahulu lagi, kemudian ke sekolah menengah yang sama, persahabatan itu akan diteruskan. Apatah lagi jika mereka berada di dalam kelas yang sama.

Mungkin persahabatan itu kemudiannya berpanjangan sehingga ke universiti, jika mereka belajar di universiti yang sama. Tetapi apakah semua itu melayakkan seseorang rakan itu dianggap teman rapat? Apakah hanya kerana mereka sudah saling kenal mengenali dan bersahabat sejak sekolah rendah lagi, mereka boleh menjadi teman rapat?

Hal inilah yang jarang diperhatikan secara mendalam oleh para pelajar. Mereka mengambil jalan mudah, sesiapa yang baik dengan mereka itulah teman rapat. Sebenarnya memilih teman rapat (best friend) bukanlah satu perkara mudah. Ia memerlukan penelitian yang mendalam, bukan hanya sekadar baik dan rapat sejak zaman sekolah rendah, kemudian ke sekolah menengah mereka itu boleh mejadi teman setia (best friend). Banyak lagi ciri-ciri yang perlu diteliti dengan mendalam.

Memilih teman rapat memerlukan masa untuk menilai dari beberapa segi. Sikap seseorang rakan memainkan peranan penting. Adakah sikapnya sesuai dengan jiwa dan perasaan kita? Adakah sikapnya sering menyenangkan hati kita? Jika rakan itu memiliki sikap yang baik dan positif sekalipun, belum tentu dia boleh menjadi teman rapat kita jika aspek-aspek lain tidak menyenangkan perasaan kita.

Perwatakan rakan itu perlu diperhatikan dengan mendalam. Mungkin dia seorang yang lemah lembut, berbudi bahasa, sopan dan tidak menyakiti hati kita, tetapi dalam masa yang sama dia seorang yang suka mengadu domba. Dia mungkin suka bercerita kepada rakan-rakan lain tentang rahsia peribadi kita. Mungkin juga dia suka menyampaikan sesuatu cerita berlebih-lebihan sehingga menimbulkan fitnah dan sebagainya.

Ada juga rakan yang suka mengambil kesempatan di atas sikap kita yang menganggapnya teman rapat. Dia tidak berniat ikhlas malah sentiasa mencari peluang untuk mengambil kesempatan yang boleh menguntungkan dirinya sahaja. Umpamanya dia akan berkawan rapat dengan kita sebab memerlukan kita untuk sentiasa membantunya mengatasi pelajarannya yang lemah. Atau kerana dia boleh dapatkan keuntungan material seperti wang ringgit, peralatan dan keperluan-keperluan lain. Rakan sebegini akan menjauhkan diri jika kita tidak lagi dapat memberi keuntungan kepadanya atau setelah dia mendapat rakan lain yang boleh memenuhi kehendaknya.

Begitu juga ada di antara rakan yang terlalu sensitif dan cepat memutuskan persahabatan hanya kerana hal-hal remeh. Umpamanya, dia seorang yang tidak boleh ditegur jika dia melakukan kesilapan. Atau dia hanya menganggap dia seorang sahaja yang betul dan baik dalam semua hal. Dan yang lebih teruk lagi jika dia seorang rakan yang suka mengongkong dan mengawal orang lain supaya berkawan dengannya sahaja.

Semua ini berlaku di alam remaja, khususnya di alam persekolahan. Saya telah menempuhi semua itu. Lalu saya mengambil sikap berhati-hati memilih teman rapat (best friend) dan tidak sewenang-wenangnya mengakui seseorang rakan itu sebagai teman rapat saya. Sewaktu saya di sekolah menengah malah di universiti sekali pun, saya tidak mempunyai seorang pun teman rapat (best friend). Bagi saya semua rakan yang saya kenali adalah rakan saya. Saya lebih suka mempunyai ramai rakan daripada mempunyai seorang teman rapat sahaja.

Memilih teman rapat yang sebenarnya amat sukar. Tetapi nilai persahabatan seorang teman yang jujur tiada tolok bandingnya. Oleh itu carilah teman rapat yang jujur.

No comments:

Post a Comment