Pages

Aug 20, 2008

SIAPAKAH SAHABAT KARIB?

RAMAI orang akan menyebut nama orang lain apabila ditanya, siapakah sahabat karibnya. Sesiapa sahaja akan memberi reaksi yang sama kerana pada tanggapan kita, sahabat karib itu adalah seseorang yang sangat rapat dan sangat dikenali. Selain itu sahabat karib adalah orang yang boleh menjadi tempat untuk kita meluahkan sebarang perasaan dan masalah.

Tetapi ramai yang tidak terfikir bahawa orang yang paling layak menjadi sahabat karib ialah saudaranya sendiri. Di dalam sebuah keluarga, semua adik beradik harus mempunyai sikap dan pegangan hidup bahawa adik beradiknya adalah sahabat paling akrab. Ini bertepatan dengan bidalan orang tua-tua: "Air dicincang tidak akan putus" atau "Sebusuk-busuk daging, dibasuh bersih dimakan juga".

Di dalam apa juga keadaan, jangan sekali-kali menyisihkan keluarga dan adik beradik sendiri. Pertalian kekeluargaan melalui darah keturunan akan mengikat erat setiap ahli keluarga selama-lamanya. Tetapi bersahabat dengan orang lain, yang tiada ikatan kekeluargaan, tidak akan kekal selama-lamanya. Selagi tidak ada pergeseran dan pertelingkahan dia akan menjadi sahabat karib, tetapi jika berjauhan dan berlaku pertelingkahan, besar kemungkinan persahabatan akan hancur.

Seorang abang sulung harus menjadi sabahat karib kepada adik-adiknya. Bukan sahaja sebagai sahabat karib, dia juga harus menjadi pelindung kepada adik-adiknya. Sebagai adik beradik, banyak persamaan yang ada di dalam diri setiap mereka. Paling jelas ialah persamaan perasaan dan rasa hormat kepada kedua-dua orang tua, ayah dan ibu mereka. Perasaan sedemikian tentu sekali tidak ada di dalam jiwa seorang sahabat karib yang bukan adik beradik sendiri.

Mungkin ada pendapat mengatakan adik beradik sendiri tidak boleh menjadi sahabat karib kerana jarak usia yang berbeza. Mana mungkin adik bongsu menjadi sabahat karib kepada abang/kakak sulung yang tentu sekali usia mereka jauh bezanya.

Walau pun begitu, perasaan dan naluri mereka tetap sama. Perasaan kasih sayang yang suci di antara mereka akan menjadi tali pengikat yang lebih erat jika dibandingkan dengan ikatan persahabatan dengan orang lain. Biar sekalipun usia mereka tidak sebaya, mereka boleh menjadi sahabat karib kerana mereka berkongsi perasaan yang sama, terutama yang melibatkan hal-hal bersangkutan kekeluargaan.

Adik beradik perlu membina dan berkongsi perasaan yang sama, meskipun mempunyai keinginan dan minat yang berbeza. Perasaan hormat menghormati, saling berkasih sayang dan mengasihi di antara satu sama lain, perlu lahir dari hati yang suci bersih atas dasar mereka semua adalah dari satu rumpun keturunan, mempunyai ayah dan ibu yang sama. Seharusnya tidak ada apa-apa yang perlu disembunyikan di antara mereka kerana mereka saling perlu memerlukan di sepanjang masa.

Ikatan kekeluargaan akan menjadi lebih erat dan berpanjangan jika adik beradik menjadi sahabat karib sesama mereka.

No comments:

Post a Comment