Pages

Aug 5, 2008

RASA HORMAT ANTARA GURU DAN PELAJAR

HARIAN METRO Edisi Utara hari ini menyiarkan tulisan Yusri Abdul Malik bertajuk "Rotan Masih Relevan" di muka surat 14. Saya terpanggil untuk memberi sedikit pandangan berhubung isu berkenaan.

Masalah disiplin pelajar sekolah kerap dipaparkan melalui media menjadikan isu ini seakan tidak pernah berkurangan. Saban hari dan minggu tersiar berita-berita di dada akhbar dan media elektronik tentang kisah-kisah membabitkan pelajar yang melanggar disiplin sekolah sehingga ke tahap yang membahayakan, mengugut dan memukul. Pernah tersiar berita pelajar bergaduh di asrama sehingga menyebabkan kecederaan, lumpuh tubuh badan malah kematian. Semua berita itu amat memeritkan perasaan dan menyayat jiwa.

Pelajar hari ini adalah pemimpin di hari depan. Kenyataan ini memang satu kenyataan lumrah yang sering diucapkan segenap lapisan masyarakat. Namun gejala pelajar melanggar disiplin masih belum dapat dibanteraskan.

Ada rakan-rakan dari kalangan guru kerap menceritakan tentang disiplin pelajar di sekolah mereka. Saya seperti tidak percaya pada mulanya, tetapi apabila terlalu kerap cerita sebegini muncul di media massa, saya yakin isu disiplin pelajar sekolah memang suatu isu yang memerlukan pendekatan baru untuk mengurang atau mengatasinya.

Pada zaman 60-an, 70-an dan 80-an, merotan pelajar dibenarkan oleh pihak atasan. Pelajar-pelajar pada zaman itu memang menghormati guru bukan kerana takutkan rotan tetapi takut jika dikenakan hukuman rotan. Saya pernah kena rotan di sekolah akibat melanggar disiplin tetapi saya tidak memberontak. Saya dimaklumkan kesalahan yang saya lakukan sebelum hukuman dikenakan. Saya terima hukuman itu dengan azam untuk tidak mengulanginya lagi. Sepanjang saya bersekolah dahulu, itulah satu-satunya hukuman rotan yang saya terima. Selepas itu saya tidak pernah dirotan lagi.

Saya rasa perbezaan yang ketara di antara pelajar era 60-an, 70-an dan 80-an dengan pelajar zaman kini ialah kurangnya nilai hormat kepada guru. Para pelajar sekarang sudah tidak begitu menghormati guru baik di sekolah apatah lagi di luar sekolah. Jika pada zaman saya bersekolah dahulu (era 70-an), para pelajar memang menghormati para guru. Kami tidak pernah menganggap guru sebagai kawan, tetapi sebagai guru. Sentiasa meletakkan guru di tempat yang sewajarnya dan menghormati mereka. Ketika di sekolah para pelajar menghormati guru sebagai orang yang mengajar mereka, di luar sekolah pula penghormatan adalah kerana mereka orang yang berilmu pengetahuan.

Apabila rasa hormat terhadap guru itu tinggi para pelajar tidak berani melakukan sesuatu yang melanggar disiplin sekolah. Bukan sahaja Pengetua atau Guru Disiplin yang perlu dihormati, malah semua guru wajar dihormati selayaknya. Dewasa ini saya pernah terjumpa para pelajar yang langsung tidak menghormati guru mereka berdasarkan lagak para pelajar itu sendiri. Saya perhatikan gelagat mereka setiap kali berkesempatan berceramah di mana-mana sekolah. Ada di antara pelajar yang tidak mengendahkan guru-guru, tanpa menunjukkan rasa hormat langsung. Contohnya sekumpulan pelajar yang membuat bising akan terus bising walaupun ada guru yang berjalan di hadapan mereka. Bagi mereka kehadiran guru itu tidak memberi sebarang rasa gerun sedikit pun kerana rasa hormat yang tidak tersemat di hati mereka.

Walau bagaimanapun, saya rasa para guru juga harus mempunyai sikap yang tinggi nilainya. Nilai-nilai murni sebagai seorang guru haruslah terpancar di sepanjang masa. Bukan sahaja semasa di dalam kelas malah di mana-mana sekalipun. Cara berkomunikasi dan tutur kata para guru harus mencerminkan ketinggian ilmu yang dimiliki. Sewajarnya para guru bijak berkomunikasi dengan pelajar supaya tidak membuatkan pelajar mengandaikan guru sebagai kawan biasanya sahaja. Tetapi guru sebagai sorang guru yang perlu dihormati.

Anak bongsu saya (tingkatan 3) pernah merungut tentang gurunya yang membahasakan diri sebagai "aku" bila bercakap di dalam kelas. Anak saya merasa janggal dan tidak dapat menerima sebutan "aku" dari mulut seorang guru. Pernah juga saya mendengar seorang guru mengungkapkan kata "pengkhianat bangsa jika tidak mendapat kelulusan cemerlang di dalam peperiksaan" di dalam perjumpaan pelajar dan waris di sekolah. Itu hanyalah contoh-contoh kecil sahaja. Mungkin ada lagi pengucapan tidak sewajarnya terbit dari mulu guru yang membuatkan para pelajar kurang senang. Lantas saya pasti anak saya sudah kurang rasa hormatnya kepada guru tersebut walaupun saya cuba membetulkan persepsinya.

Saya lebih gemar membuat kesimpulan bahawa para guru harus terlebih dahulu menunjukkan sikap positif terhadap pelajar mereka dengan menampilkan diri sebagai seorang yang berwibawa dan berhemah tinggi yang sewajarnya dihormati. Para pelajar bukan sahaja memerlukan bimbingan tetapi juga ingin mencari 'role model' yang boleh dijadikan ikutan.

No comments:

Post a Comment