Pages

Feb 1, 2010

SETELAH SEBULAN BERLALU

HARI ini, 1 Februari 2010. Sudah sebulan masa berlalu meninggalkan kita semua di dalam tahun 2010 yang baru sahaja kita sambut ketibaannya. Sebulan bulan Januari ialah 31 hari atau 744 jam lamanya. Ertinya kita sudah kehilangan 744 jam daripada keseluruhan usia kita. Berapa jam lagi berbaki? Tiada siapa yang tahu atau dapat memberikan jawapannya.

Merenung kembali 744 jam yang telah berlalu itu, berapa jamkah yang kita pergunakan dengan sebaik-baiknya. Berapa jamkah pula yang sudah kita bazirkan tanpa sebarang usaha bermanfaat? Ramai yang mengeluh, "Cepatnya masa berlalu. Tidak sedarpun sudah sebulan hilang". Saya yakin saudara juga sedemikian.

Kenapa terjadi begitu? Sedangkan ada orang yang dapat memanfaatkan hampir 80% daripada 744 jam itu dengan cara yang sihat. Atau mungkin ada yang memanfaatkan 100% masa tersebut. Tanya pada diri sendiri kemanakah kita habiskan 744 jam itu? Selain bekerja 8 jam sehari selama 21 hari sepanjang Januari dan 10 hari hujung minggu kemana lagi baki masa itu dihabiskan? Tolak waktu rehat (makan, mandi, tidur) berapa lagi bakinya?

Saya pasti jika dihitung dengan teliti, saudara akan dapati banyak lagi masa yang berbaki, tetapi tidak diketahui untuk apa masa itu telah dipergunakan? Jika diandaikan setiap satu jam yang digunakan dengan bermanfaat itu bernilai RM100, manakala setiap satu jam yang tidak tahu kemana hilangnya itu dipotong RM50 daripada jumlah yang diperolehi, hitunglah berapakah keuntungan saudara. Dan berapakah pula kerugian yang saudara alami?

______________________________________________

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian....."
______________________________________________

No comments:

Post a Comment