Pages

Feb 16, 2010

SEMUA KEDAI TUTUP

CUTI Tahun Baru Cina secara rasminya selama dua hari sahaja. Semua pejabat Kerajaan, sekolah, institusi kewangan, industri dan semua pejabat swasta bercuti selama dua hari mengikut Akta Pekerjaan yang digunapakai di Malaysia sekarang ini.

Ini bermakna selama dua hari itulah semua kegiatan perniagaan, urusan pentadbiran, persekolahan dan lain-lain tidak berjalan. Penghantar surat khabar pun bercuti. Kalau hendak baca surat khabar kena pergi beli sendirilah jawabnya.

Tetapi yang peliknya, kenapa dua hari cuti Tahun Baru Cina, kedai-kedai milik orang Melayu dan India ikut tutup sama? Sedangkan itu semua perniagaan mereka sendiri, tidak melibatkan kaki tangan atau pekerja yang digaji yang perlu diberi cuti mengikut akta perundangan. Pelik!

Namun itulah kebenarannya. Sampaikan kedai gunting rambut pun tutup! Anak saya mahu menggunting rambut dan saya bawa ke beberapa buah kedai gunting rambut yang lazim saya kunjungi. Satu pun tidak beroperasi. Itu yang menghairankan saya. Puas berpusing di bandar, saya mahu beli sedikit makanan. Sekali lagi saya rasa pelik, warungpun tidak ada yang dibuka!

Sebenarnya siapa yang bercuti? Siapa yang rugi?
_______________________________________________

"Jangan terlalu bergantung harap kepada seseorang atau sekumpulan orang kerana jika mereka itu tidak membantu, kita sendiri yang akan rugi"
_______________________________________________

No comments:

Post a Comment