Pages

Jan 30, 2010

CERAMAH DI MERDEKA BEACH RESORT

27 & 28hb Januari, 2010 - bertempat di Merdeka Beach Resort, Pantai Merdeka, Kedah Darul Aman, saya hadir menyampaikan ceramah kepada pegawai-pegawai Jabatan Kerja Raya Negeri Kedah. Dua slot ceramah di dalam dewan telah memberi kesempatan kepada saya mencurahkan sedikit sebanyak pengalaman kepada para peserta. Rata-rata semua peserta berusia di dalam lingkungan 28 - 40 tahun, kecuali seorang sahaja yang mengaku berusia lebih 50 tahun.

Budaya Kerja Sihat dan Menjana Kecemerlangan Melalui Kerja Berpasukan adalah dua topik yang saya sampaikan. Pada 27hb, bermula 9.00 malam saya sampaikan topik pertama. Saya menilai penerimaan peserta sekadar lingkungan 50 - 60% sahaja. Kemungkinan faktor keletihan minda menyebabkan penerimaan sedemikian. Hampir kesemua peserta kurang memberikan respons sehinggalah saya mendera mereka dengan permainan 'baling membaling' surat khabar lama. Selepas itu nampaklah sedikit respons. Alhamdulillah.

Esoknya, selepas sesi senamrobik, para peserta sekali lagi berhadapan dengan saya di dalam topik kedua mulai 9.00 pagi hingga 11.45 pagi. Saya mulakan dengan menarik perhatian mereka tentang pentingnya fokus terhadap sesuatu perkara, baik dalam kerjaya mahupun di dalam kehidupan sehari-hari. Tanpa fokus, tidak mungkin sesuatu kerja itu dapat dilaksanakan dengan cemerlang. Saya tekankan tentang pentingnya setiap orang memberi fokus sepenuhnya terhadap apa sahaja yang dilakukan, lebih-lebih lagi jika melibatkan kerja berpasukan.

Saya tegaskan, "there is no I or U in a TEAM. I and U are eliminated in a TEAM. There is only WE in a TEAM". Para peserta faham maksud yang saya sampaikan. Akhir sekali saya berikan satu permainan berpasukan (team building game) untuk menilai setakat mana nilai-nilai kerja berpasukan dilaksanakan oleh para peserta. Dari penilaian saya, hampir 85% unsur-unsur kerja berpasukan telah diaplikasikan oleh para peserta. Akhirnya Kumpulan 1 telah berjaya melaksanakan tugasan yang diberikan dengan jayanya. Tahniah kepada Kumpulan 1!

Sayangnya saya tidak dapat menyertakan gambar di sini kerana masih menunggu kiriman email daripada En Othman atau mana-mana peserta.

Walau bagaimanapun, sebagai kesimpulannya, saya tegaskan terdapat tiga kelompok manusia di dalam mana-mana kumpulan, iaitu Leader (Pemimpin), Followers (Pengikut) dan Passengers (Penumpang). Cubalah sedaya upaya jangan menjadi penumpang di dalam sesebuah pasukan kerana penumpang hanya membebankan. Penumpang tidak memberi apa-apa sumbangan melainkan hanya mahu sampai ke tempat tujuannya sahaja. Penumpang hanya mengharapkan orang lain menyelesaikan masalah untuknya. Ini adalah sikap yang amat tidak sesuai di dalam sesuatu kumpulan.

_______________________________________________________________

"Elakkan diri anda daripada menjadi penumpang yang tidak memberi sebarang makna kepada kecemerlangan pasukan".
_______________________________________________________________

No comments:

Post a Comment