Pages

Apr 20, 2009

RESTU AYAH IBU

DUA hari sudah, anak saya yang sedang tunggu keputusan permohonan ke IPT beritahu satu berita, "Ayah, kakak diterima belajar di matrikulasi Arau. Buat Accounting".

Saya kurang beri perhatian kerana masa itu saya sedang memandu. Malam itu semasa berehat kami berbual anak beranak. Anak saya ini sejak di tingkatan lima dahulu lagi sudah menyatakan kepada saya dan ibunya, "Kakak tak nak masuk matric. Kakak nak apply UPU terus buat diploma". Malah bukannya dia seorang sahaja yang membuat keputusan begitu, abang-abangnya dahulu pun berpendirian yang sama. Mungkin dia terikut-ikut dengan keputusan abang-abangnya dahulu.

Tetapi pada malam itu, pendiriannya agak berubah. Dia seperti mahu menyatakan kepada kami bahawa dia ingin belajar di kolej matrikulasi. Kami berhujjah dan berbincang dalam suasana harmoni bagi mencari jalan penyelesaian terbaik. "Ayah rasa kakak tak perlu ambik risiko. Setahun di matric belum menjamin kakak boleh masuk IPTA kalau keputusan kakak nanti tidak sampai tahap cemerlang. Kakak akan rugi setahun daripada kawan-kawan kakak yang terus menyambung pelajaran ke peringkat diploma". Ibunya juga bersetuju dengan pendapat saya. Itulah pendapat kami sewaktu berbincang dengan anak-anak lelaki yang dua orang dahulu.

Setelah beberapa lama perbincangan kami tidak memuaskan hatinya, dia menelefon bapa saudaranya, seorang kaunselor sekolah menengah. Saya dan ibunya hanya melihat dan mendengar perbualannya dengan Pak Ciknya itu. Apabila dia meletakkan ganggang telefon, ibunya dengan tidak sabar bertanya, "Pak Cik kata apa?".

Anak saya bercerita panjang lebar hasil perbualannya dengan Pak Ciknya sebentar tadi.

Mengikut peratus pelajar yang diterima masuk ke IPTA sejak beberapa tahun yang lepas, bekas pelajar matrikulasi lebih berpeluang memasuki IPTA terkemuka jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar yang tidak memasuki matrikulasi. Tambahan pula, bidang yang ditawarkan ialah Accounting bukannya Science. Peluang untuk terpilih menyambung pengajian di IPTA tersohor adalah lebih baik. Tambahan pula tempoh masa satu tahun itu bukannya lama. Melihat kepada kelulusan cemerlang di dalam SPM 2008 yang lalu, tidak mustahil dia akan mengulangi kejayaan di Kolej Matrikulasi nanti.

Keesokannya, anak saya masih lagi bertanya, bolehkah dia menyambung pelajaran ke Kolej Matrikulasi itu? Setelah memikirkan sedalam-dalamnya, saya mengatakan kepadanya, "Ayah akan turut keputusan kakak. Jika kakak rasa ke Kolej Matrikulasi itu baik, ayah setuju. Jika kakak berpendapat sebaliknya, ayah tidak membantah".

Ibunya juga seperti memberi restu kerana semasa bersarapan dia memberitahu, "Dulu ibu kurang faham dengan sistem pengajian di Kolej Matrikulasi. Ibu ingatkan di situ hanya untuk pelajar-pelajar aliran sains tulen semata-mata yang memilih untuk menyambung pengajian di dalam bidang kedoktoran dan perubatan".

Saya dapat melihat cahaya gembira di dalam mata anak saya pagi ini. Saya berdoa semoga dia memperolehi kejayaan di dalam apa juga bidang yang dipilihnya.

_________________________________________________

"Restu ayah ibu amat penting di dalam menentukan hala tuju masa depan anak-anak. Jangan biarkan anak-anak terkontang kanting membuat keputusan sendiri, tanpa bantuan dan dorongan".

1 comment: