Pages

Apr 4, 2009

CERAMAH DI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

2 APRIL 2009, pertama kali saya memasuki perkarangan Politeknik Seberang Perai, Pulau Pinang (PSP). Sebelum ini, hanya melalui Jalan Permatang Pauh sahaja sama ada menziarahi keluarga sepupu saya di Kampung Belah Dua, ataupun sekali sekala ke Seberang Jaya.

Terasa amat tenang sewaktu saya memasuki perkarangan PSP pagi itu. Saya memandu dengan perlahan sekali sambil mata melilau mencari-cari di mana tempat yang harus saya tuju. Ikut kata Puan Maria dia sedang menunggu saya di bangunan selepas padang. Saya membelokkan kereta ke bangunan Perpustakaan, tetapi tiada tempat letak kereta. Memusingkan stereng keluar dari situ sambil mencari-cari ruang letak kereta yang kosong. Saya meletakkan kereta saya di tempat letak kereta di tepi padang.

Saya tiba jam 8.10 minit pagi dan Puan Maria sudah menanti ketibaan saya. "Maaflah, peserta belum sampai lagi, penceramah sudahpun tiba". Saya faham keadaan sebegitu kerana itu bukan pertama kali saya alami. Lagipun saya lebih suka tiba awal supaya saya dapat sesuaikan dengan keadaan, memasang laptop dan menyiapkan bahan-bahan yang saya sediakan terlebih dahulu.

Jam 8.20 minit, Pengarah PSP, Tuan Hj Azahan Othman tiba. Saya diperkenalkan kepadanya. Kami bersalaman dan berjalan masuk ke dewan. Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh seorang pelajar lelaki, kemudiannya ucapan aluan oleh Tuan Pengarah.
Di dalam ucapannya yang ringkas tetapi padat itu, saya dapat menyelami isi hatinya. Beliau adalah seorang yang memiliki sifat seorang ayah, kerana membahasakan 'anakanda' kepada para pelajarnya. Saya tertarik dengan sifat tersebut, kerana itu akan dapat merapatkan perasaan di antara para pelajar dengan beliau sendiri.

Saya menyampaikan ceramah motivasi kepada 60 orang peserta pada pagi itu. Topiknya ialah Membentuk Kecemerlangan Diri, topik yang dipilih oleh Puan Maria semasa kali pertama dia menghubungi saya dua minggu yang lalu. Di antara peserta termasuk juga beberapa orang pensyarah. Saya alu-alukan penyertaan mereka semua.

Kecemerlangan diri tidak mungkin dapat dicapai tanpa mengenal diri sendiri terlebih dahulu. Namun proses mengenali diri itu amat sukar kerana sepanjang usia hingga kini, kita lebih kerap disogokkan dengan proses mengenali perkara-perkara lain.

Umpama seekor anak helang yang membesar di kalangan anak-anak itik akibat telurnya dieramkan siibu itik sehingga menetas bersama beberapa ekor anak itik yang lain. Apabila si ibu itik mengajar anak-anaknya berenang di tasik, si anak helang ini tidak dapat berenang seperti anak-anak itik yang lain. Setelah dia merenungi ke dalam dirinya, mencari siapa dirinya, akhirnya dia dapati dia bukan seekor itik. Tetapi dia adalah seekor anak helang yang sama seperti helang-helang yang berterbangan di angkasa. Bukan itu sahaja, dia sendiri tidak tahu bahawa itik-itik itu adalah mangsa yang boleh dijadikan makanannya!

Betapa kisah itu boleh menjadi iktibar kepada kita, kerana tanpa mengenali diri sendiri, kita tidak dapat mencapai kecemerlangan yang diidam-idamkan. Benarlah kata pujangga bahawa "Mengenal diri itu punca segala ilmu" serta mafhum hadis Rasulullah s.a.w "Barang siapa yang kenal dirinya, sebenarnya dia sudah mengenali Tuhannya".
Kecemerlangan diri bukan sahaja diukur dari segi luaran tetapi juga perlu meliputi ke dalam diri. Jika dari segi perwatakannya kita tampak cemerlang sedangkan masih bersikap negatif, maka itu bukanlah kecemerlangan yang sebenarnya. Justeru, keseimbangan di antara cemerlang luaran dan dalaman amatlah perlu sekali dimiliki.

Persiapan untuk cemerlang harus mula ditanam di sanubari lebih awal lagi kerana proses itu amat panjang. Umpama menanam sebutir benih, jika mahu ia tumbuh membesar menjadi sepohon rendang yang bermanfaat, perlulah dibaja, disiram, dijaga sepanjang masa. Tanpa penjagaan yang rapi benih itu kemungkinan akan mati terlebih awal.

Kepada para peserta Seminar Motivasi Kecemerlangan Diri tempoh hari, saya doakan anda semua beroleh kejayaan di dalam kehidupan anda. Saya akan tumpang berbahagia jika benih yang saya bawakan itu ditanam dan dijaga dengan sebaik mungkin, sehingga ia membesar menjadi pohon rendang yang berguna.

Selamat berjaya!
_______________________________________________

"Kecemerlangan tidak akan tercapai tanpa melalui proses mengenal kekuatan dan kelemahan diri terlebih dahulu"

2 comments:

  1. saya student psp yg encik beri motivasi pada hari tu...
    sya ska penyampaian motivasi encik yg tdak membosnkan...
    hrap2 dngan motivasi yg dsmpaikan dpat mmberi saya smangat dngan berfkiran postif...
    tq encik zaidin!

    ReplyDelete
  2. saya doakan semoga anda mendapat manfaat daripada ceramah saya tempoh hari. semoga berjaya di dalam kehidupan anda.

    ReplyDelete