Pages

Jan 3, 2009

SEGALANYA PERLU BERUBAH

INI adalah tulisan pertama saya dalam tahun baru. Kerja menulis di dalam blog tergendala akibat gangguan dan kerosakan talian streamyx beberapa hari yang lalu.

Sebelum saya teruskan, saya ucapkan Selamat Tahun Baru kepada pembaca budiman.

Tahun ini sambutan tahun baru Hijriah dan Masehi hampir serentak. Tetapi bagi saya kedua-duanya tidak memberi sebarang makna besar sekiranya kita tidak berubah. Berubah daripada yang baik kepada yang lebih baik. Itulah sebenarnya makna yang mesti diterapkan di dalam jiwa kita semua.

Namun perubahan itu tidak mungkin dapat dilakukan dalam masa sehari atau sebulan. Ia memerlukan tempoh masa dan kesungguhan kita sendiri untuk berubah. Matlamat harus jelas dan besar, perancangan mencapai matlamat itu harus diperkemaskan, disusun supaya lebih berkesan.

Andai kita masih belum menetapkan matlamat, saya seru supaya tetapkan matlamat itu sekarang juga. Andai matlamat tahun lepas masih belum tercapai, eloklah diusahakan supaya matlamat tersebut dapat direalisasikan pada tahun baru ini.

Kepada para pelajar sekalian, di dalam tahun baru ini, janganlah berlenggah lagi. Mulakan langkah secepat mungkin. Kepada para pelajar yang baru melangkah ke sekolah menengah, tinggallah sikap lama semasa di sekolah rendah. Belajar berdikari, tanpa banyak bergantung kepada orang lain. Para pelajar sekarang sudah berada di tahap pembelajaran yang berbeza daripada semasa di sekolah rendah dahulu. Sekarang persaingan menjadi lebih sengit. Para pelajar mesti bersedia lebih awal. Fokus utama ialah Peperiksaan PMR pada tahun 2011 nanti.

Kepada para pelajar yang lulus cemerlang di dalam PMR 2008 baru-baru ini saya ucapkan TAHNIAH. Tahun ini anda melanjutkan pelajaran ke tingkatan empat. Tahun hadapan anda akan menghadapi SPM. Bina matlamat mulai hari ini. Jangan tunggu minggu hadapan atau tahun hadapan. Bayangkan anda menjadi pelajar cemerlang SPM 2010 nanti dan mendapat tawaran demi tawaran melanjutkan pelajaran ke universiti.

Buangkan sikap dan tanggapan tahun ini adalah tahun bulan madu (honeymoon year). Anda silap jika beranggapan sedemikian. Jadi, mulai hari pertama masuk ke kelas tingkatan empat, anda mesti menetapkan matlamat anda untuk memperolehi kejayaan di dalam SPM 2010 nanti. Jangan berlengah lagi.

Mulai sekarang segalanya perlu berubah.

1 comment:

  1. ye.... perlu berubah dr yang baik kepada yang lebih baik..

    ReplyDelete