Pages

Jan 6, 2009

ALIA SUDAH MASUK TADIKA

KELETAH cucu jiran saya, Alia, yang sudah mula masuk Tadika mulai dua hari lepas, membuatkan saya terpanggil untuk menulis kali ini. Alia yang ceria dan petah bercakap menjadi bahan ketawa kami sekeluarga.

Dua hari lepas Alia mengorak langkah baru memasuki Tadika. Walaupun usianya baru 4 tahun, dia sudah didaftarkan memasuki sebuah Tadika tidak jauh dari kawasan perumahan kami. Saya berjiran dengan datuk Alia, seorang pegawai tinggi dalam perkhidmatan negeri.


Dua hari lepas, sebaik sahaja saya sampai ke rumah jam 6.00 petang, terdengar suara Alia nyaring memanggil saya. Saya selalu mengusiknya bila saya ada di rumah. Alia pun sudah mesra dengan kami sekeluarga.

"Wan Din, Alia dah masuk Tadika (tapi oleh kerana masih muda, sebutannya menjadi Tanika)", girang sekali anak kecil itu bercerita. Dia dapat ramai kawan dan cuba menyebut nama kawan-kawan yang baru sehari dikenalinya itu. "Alia tak nangis pun!".

Saya memujinya. "Alia tak boleh nangis tau, nanti kawan-kawan kata Alia manja. Suka nangis. Malu laah". Dia mengiayakan sahaja.

Keletah Alia itu yang menarik minat saya menulis kerana saya ingin berkongsi bagaimana membentuk keyakinan diri kepada anak-anak kita yang masih kecil. Pembinaan keyakinan diri amat penting supaya anak-anak menjadi lebih berani menghadapi situasi baru dalam kehidupannya. Tidak takut dan pengecut.

Anak-anak harus ditanam sejak awal lagi dengan nilai-nilai murni. Ajar mereka mengenali keluarga terdekat dengan memanggil mengikut peringkat dalam keluarga. Datuk, nenek, ibu, ayah, mak long, ayah ngah dan sebagainya. Begitu juga dengan adik-beradik mereka. Kak Long, Abang Ngah, Kak Lang dan seterusnya. Elakkan daripada memanggil dengan nama seperti kakak memanggil adiknya dengan nama sahaja, dan begitu juga adik memanngil abang dengan namanya sahaja. Itu kurang manis.

Apabila usia mereka meningkat, lazimkan mereka bercakap hal-hal yang baik dan murni. Latih mereka menyebut perkataan-perkataan yang manis dan sopan. Jangan biasakan mereka menggunakan kata-kata kasar, kesat apatah lagi yang lucah.

Bina rasa keyakinan dalam diri mereka dengan melatih mereka membuat sesuatu perkara tanpa banyak dibantu. Menyusun kasut di rak setiap kali masuk ke dalam rumah contohnya. Selain melatih mereka membuat kerja itu, ia juga dapat mendisiplinkan anak-anak supaya tidak menanggalkan kasut mereka di merata tempat. Latih mereka memakai pakaian sendiri supaya mereka yakin dengan kebolehan mereka.

"Alia simpan buku dalam beg Alia", ngomel Alia selanjutnya. "Cikgu kata beg Alia cantik".

Petang kelmarin, Alia bercerita lagi tentang pengalaman hari keduanya di Tadika. Rasanya dia semakin yakin terhadap dirinya sendiri. Tetapi saya terpandang ada kesan di pipi montelnya. Saya bertanya Alia, "kenapa dengan pipi Alia ni?".

Alia bercerita ada kawan yang cubit pipinya semasa di Tadika. Katanya kawannya itu garang dan suka mencubit. Apakah ini kesan pengajaran awal di rumah? Mungkin juga kanak-kanak tersebut pernah atau kerap dicubit ibunya di rumah sehingga dia pula ingin melakukan perkara itu kepada kawan-kawannya di tadika.

Apapun, saya berpendapt, ibu adalah guru pertama setiap anak.

No comments:

Post a Comment