Pages

Jan 15, 2009

MASA DEPAN ANAK-ANAK PALESTIN


SEHINGGA kini setiap hari terpampang di dalam akhbar-akhbar dan tersiar di dalam media elektronik kisah penderitaan rakyat Palestin di Gaza yang dibelasah oleh tentera rejim zionis Israel dengan tanpa rasa perikemanusiaan. Terasa sekali betapa mereka mengalami penderitaan yang tidak dapat diucapkan. Mangsa kekejaman itu terdiri daripada semua lapisan masyarakat, termasuk bayi, kanak-kanak, wanita dan juga warga emas. Betapa angkuhnya Israel tanpa mempedulikan suara penentangan dari seluruh pelosok dunia.

Paling menyayat hati apabila melihat keadaan yang menimpa anak-anak Palestin. Bagaimanakah masa depan mereka? Hari ini mereka dihunjam dengan pelbagai jenis peluru beracun, mortar dan bom. Israel bukan lagi menyerang tentera Hammas yang dianggapnya sebagai pengganas, tetapi lebih kepada usaha jahatnya untuk memusnahkan keseluruhan umat
Palestin.

Lihatlah betapa kanak-kanak Palestin terpaksa menempuh kehidupan perit mereka, tanpa tempat perlindungan, tanpa bantuan dan paling pasti, tanpa tempat untuk belajar mencari ilmu pengetahuan. Mereka akan membesar sebagai manusia yang memiliki rasa dendam dan amarah yang meluap-luap kepada bangsa yang menyerang dan memusnahkan masa depan mereka.

Syukurlah, di Malaysia keadaan sebegini tidak berlaku. Anak-anak dapat hidup dalam pelukan kasih sayang penuh aman damai. Setiap hari dapat ke sekolah, belajar dan bermain tanpa rasa gentar dan terancam. Jauh bezanya dengan anak-anak Palestin, mereka sentiasa diburu bimbang, takut tentera Israel menyerang sekolah mereka. Selain daripada itu, suasana yang tidak aman itu telah memisahkan mereka daripada orang-orang yang tersayang, lantas kasih sayang yang sepatutnya mereka perolehi pada usia muda kini, telah dinafikan.

Namun, kekejaman yang melanda mereka tidak mampu memadamkan impian mereka untuk hidup aman seperti kanak-kanak lain di negara-negara yang aman damai. Tentu sekali mereka ingin menikmati hidup yang selesa, membina impian untuk mencapai kegemilangan serta menjadi insan yang dapat mencurah bakti kepada negara tercinta. Tetapi sehingga kini segala itu tidak mungkin tercapai.

Seharusnya kita bersyukur dengan apa yang kita kecapi kini. Jangan sekali-kali kita mempersesiakan nikmat ini. Belajarlah dengan jujur untuk menjadi manusia yang berjaya di masa hadapan. Tetapi dalam masa yang sama, marilah sama-sama kita mendoakan agar keamanan pulih segera di tanah Gaza, supaya masa depan anak-anak Palestin di sana akan segera terbela.

No comments:

Post a Comment