Pages

Jan 17, 2009

SALAM DAN BERJABAT SALAM


MEMBERI salam amatlah digalakkan dan sunat di dalam ajaran Islam. Apabila anda bertemu rakan sesama Islam, sunat memberikan salam, iaitu satu ungkapan dan ucapan mengandungi doa semoga orang yang diberi salam itu mendapat rahmat Allah, dengan mengucapkan "Assalamu'alaikum".

Manakala orang yang menerima ucapan salam pula wajib menjawabnya. Juga ungkapan dan ucapan yang mengandungi doa agar rakan yang memberi salam itu sama-sama mendapat rahmat Allah, dengan ucapan, "Wa'alaikum salam".

Amalan memberi salam kepada saudara seIslam sudah menjadi amalan kebanyakan orang dewasa ini. Para pelajar sudah diajar dan dilatih semasa di sekolah apabila bertemu dengan guru-guru beragama Islam hendaklah memberikan salam. Tiada lagi ucapan "Selamat pagi cikgu" seperti saya bersekolah dahulu. Ataupun ucapan, "Good morning Sir".

Begitu juga di kalangan orang dewasa, kakitangan Kerajaan atau pun swasta sekarang ini sudah menjadi kebiasaan memberi salam kepada rakan seIslam apabila bertemu. Di pejabat-pejabat juga sudah menjadi amalan. Lazimnya, selepas memberi dan menjawab salam, kedua-dua sahabat atau rakan itu akan berjabat salam. Pastinya berjabat salam sesama jantina, lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan, bukan sebaliknya.

Namun, saya ingin menyentuh sedikit mengenai amalan tidak baik sesetengah orang ketika berjabat salam. Ada berbagai cara orang berjabat salam. Jika anda rajin memerhati gaya orang berjabat salam, anda akan dapat mengesan berbagai cara orang berjabat salam.

Ada orang berjabat salam dengan sebelah tangan, menggenggam dan mengoncang-goncang tangan rakannya dengan kuat. Ada yang menggunakan kedua-dua belah tangannya menggenggam dan menggoncang-goncang tangan rakannya. Ada juga yang berjabat salam tanpa menggenggam dan menggoncang dengan kuat.

Malah ada juga yang hanya berjabat salam dengan tangan yang seolah-olah enggan memegang tangan rakannya. Tiada genggaman yang kemas dan goncangan yang kuat. Dia hanya menyentuh tangan rakannya, membiarkan rakannya sahaja yang menggenggam atau menggoncang tangannya.

Ada juga yang berjabat salam bukan dengan cara seperti disebutkan itu. Mereka hanya menghulurkan tangan tidak menggenggam tangan rakannya, tetapi sekadar menyentuh di hujung jarinya sahaja.

Selalunya selepas seseorang itu berjabat salam, dia akan meletakkan tangannya itu ke dada. Ini menggambarkan satu penerimaan yang ikhlas akan salam yang dihulurkan rakannya tadi. Jarang sekali kita melihat orang selepas berjabat salam tidak meletakkan tangan ke dada. Perlakuan tersebut sekaligus mengeratkan lagi ikatan ukhuwah sesama Islam.

Seperkara lagi ialah pandangan mata. Mata kedua-dua orang yang berjabat salam itu sepatutnya saling berpandangan. Biar mata bertentang mata. Barulah akan lahir rasa persabahatan yang erat dan penuh kemesraan. Selain daripada menzahirkan rasa ikhlas dan jujur semasa berjabat salam.

Anda tentu pernah mengalami mana-mana satu daripada cara orang berjabat salam seperti yang saya ceritakan. Atau anda sendiri pun pernah berjabat salam dengan salah satu daripada cara-cara tersebut?

Walau bagaimanapun, kita perlu melazimkan diri kita sendiri memberi salam dan berjabat salam setiap kali kita berjumpa dengan rakan-rakan atau sesiapa sahaja yang beragama Islam. Cuma saya ingin berpesan supaya jika anda memberi salam kemudian menghulurkan tangan berjabat salam, pastikan gaya anda berjabat salam itu hendaklah dengan gaya yang meyakinkan serta dapat mengalirkan rasa ukhuwah berteraskan kejujuran dan keikhlasan. Jangan hanya sekadar menyentuh hujung jari tanpa ada rasa persaudaraan sesama Islam.

Jangan jadi seperti kebanyakan orang-orang besar, berpangkat, berpengaruh dan berkedudukan yang lazimnya berjabat salam dengan mata tidak memandang kepada kita tetapi menoleh kepada orang lain. Saya sering perhatikan gaya sebegini sering dilakukan oleh orang-orang politik.
_________________________________________

Berusahalah mencari seribu sahabat, kerana sebanyak itu sekalipun belum mencukupi. Tetapi jangan mencari walaupun seorang musuh, kerana seorang musuh itu sudah terlalu banyak bilangannya (hukamak)

1 comment:

  1. Penulisan yang cukup cemerlang, saya amat terkesan membacanya. Tahniah. Kunjungi blog saya, sudikiranya memberi komen tuan berhubung cerpen saya - Lintah Bukit Wang -

    ReplyDelete