Pages

Sep 18, 2008

SELAMAT HARI RAYA

SABAN tahun apabila tiba bulan Ramadhan umat Islam memulakan ibadah puasa yang diwajibkan sebagai rukun Islam yang ketiga. Ia merupakan ibadah khusus yang difardukan ke atas umat Islam sebagaimana yang difardukan kepada umat-umat sebelumnya. Lazimnya pada awal-awal Ramadhan, suasana agak tenang, kegiatan-kegiatan harian juga seakan perlahan daripada kebiasaan. Jadual waktu pengajaran di sekolah-sekolah juga dipendekkan bagi memberi ruang waktu rehat yang lebih kepada para pelajar dan juga guru-guru. Di pejabat-pejabat juga keadaan hampir sama.

Tetapi apabila memasuki separuh bulan Ramadhan, suasana mula bertukar. Sudah terasa suasana sambutan Aidilfitri yang bakal disambut. Kegiatan harian mula rancak dengan munculnya gerai-gerai menjual pakaian dan keperluan raya. Pasaraya-pasaraya dan gedung-gedung membeli belah semakin rancak mempamerkan promosi jualannya. Orang ramai makin berpusu-pusu ke sana.

Namun suatu hal yang amat menjentik perasaan saya ialah kejadian-kejadian buruk yang menimpa para remaja kita. Kejadian-kejadian itu berulang kali berlaku setiap bulan Ramadhan, seakan-akan para remaja tidak langsung mengambil iktibar dan pengajaran. Meskipun dipaparkan di dalam media namun kejadian seumpama itu tetap berlaku apabila Ramadhan seterusnya menjelang.

Tahun ini juga tiada terkecuali. Pada hari kedua Ramadhan sudah berlaku kejadian buruk itu. Seorang pelajar lelaki berusia 14 tahun cedera parah akibat letupan mercun. Tangan kanannya cedera dan jari-jarinya putus. Kemudiannya, pada hari ketujuh Ramadhan, kejadian yang sama berlaku lagi ke atas seorang lagi pelajar lelaki berusia 11 tahun pula. Kejadian buruk akibat bermain mercun tidak berhenti setakat itu. Seorang demi seorang remaja kita menjadi mangsa. Kesemuanya di antara usia 11 hingga 17 tahun, iaitu di kalangan pelajar sekolah.

Kejadian-kejadian ini mengundang persoalan di dalam jiwa saya. Apakah punca berlakunya kemalangan-kemalangan seumpama itu? Kenapakah hanya semasa menyambut ketibaan Aidil fitri sahaja kejadian itu berlaku? Siapakah yang memberi kelulusan mengimport mercun-mercun yang merbahaya itu? Kenapa diberikan lesen untuk mengimportnya jika rakyat sendiri yang akan menanggung musibah?

Selanjutnya saya juga bertanya, apakah para remaja kita (pelajar-pelajar) tidak pernah membaca peristiwa kejadian-kejadian malang yang sering kali disiarkan di dalam akhbar atau media elektronik? Apakah mereka menganggap bermain mercun itu suatu budaya masyarakat kita setiap kali menyambut Aidilfitri? Di mana silapnya?

Mengimbau kembali zaman remaja saya dahulu, tidak ada kejadian seumpama itu berlaku. Malah pada waktu itu mercun, bunga api dan seumpamanya dijual di merata kedai, seperti sekarang ini juga. Kami juga bukan sahaja bermain mercun dan bunga api yang dibeli, tetapi bermain meriam buluh yang dibuat sendiri. Dentumannya jauh lebih kuat dan menggegarkan! Tetapi kemalangan tidak sampai mengakibatkan kecederaan kekal seperti putus jari, putus tangan, buta mata malah sehingga merenggut nyawa. Di mana silapnya?

Ibu bapa dan para guru perlu lebih berperanan menghindarkan kejadian-kejadian malang itu daripada berterusan. Anak-anak perlu diberi pengetahuan dan diingatkan sentiasa terhadap bahayanya bermain mercun. Bukan sahaja merugikan wang ringgit, malah mengundang padah yang bukan kepalang. Bayangkan jika jari-jari dan tangan putus atau mata tercedera, bagaimanakah masa depan mereka? Kesedaran harus dipupuk sedari awal, di dalam rumah tangga itu sendiri. Kemudian diperkukuhkan lagi di dalam kelas di sekolah-sekolah. Paparkan berita-berita yang disiarkan dan ceritakan tentang penderitaan yang akan ditanggung sepanjang hayat oleh mangsa tersebut. Moga-moga tumbuh benih keinsafan di dalam hati-hati para pelajar kita dewasa ini supaya pada tahun-tahun akan datang kita tidak akan dihidangkan dengan kejadian-kejadian malang seumpama itu lagi.

Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca blog ini, semoga kita semua dilimpahi rahmat oleh Allah s.w.t. Maaf zahir dan batin.

1 comment:

  1. bebudak sekarang ni degilnya lain macam...cakaplaaa cemana pun,mereka masih nak main jugak mercun bahaya tuuu...
    SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN..kita banyak berseloroh di alam siber..maaf bebanyak ek..huhu

    ReplyDelete