Pages

Sep 27, 2008

SAMBUTAN AIDILFITRI

INSYA ALLAH, umat Islam akan sama-sama menyambut 1 Syawal tidak lama lagi. Setelah sebulan menjalani ibadah puasa, kita semua akan menyambut ketibaa hari raya Aidilfitri, pastinya dengan penuh rasa riang gembira. Gembira kerana kita telah sama-sama berjaya menjalani satu ibadah yang diperintahkan oleh Allah s.w.t


Namun di dalam kegembiraan di hari mulia nanti, umat Islam adalah amat digalakkan untuk melakukan beberapa amalan baik yang dituntut, di antaranya :-

  1. Mandi sunat hari raya: Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : “Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu anataranya: mandi sunat sebelum keluar solat hari raya”.

  2. Menjamah makanan sebelum keluar: Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : “Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya Aidil fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma…”

  3. Memperbanyakkan Takbir. Umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa fapabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Aidilfitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.

  4. Mengucapkan salam dan mendoakan antara satu sama lain: Berilah salam kepada saudara-saudara kita yang kita temui dengan penuh mesra dan silaturrahmi. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman Baginda s.a.aw adalah “Taqabbalahhu minna wa minkum” ertinya : Semoga Allah menerima amalan ( amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu”.

  5. Memakai pakaian terbaik: Pakai pakaian yang paling cantik yang kita miliki. Bagaimanapun, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan. Demikian juga, tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal, melainkan jika orang itu memakai pakaian yang diharamkan di dalam Islam.

  6. Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi): Berdasarkan hadith dari Jabir r.a yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya” (Riwayat Al-Bukhari)

  7. Berziarah dan merapatkan silaturahmi sesama Muslim: Kunjung mengunjungi sesama kita bagi merapatkan silaturrahmi amatlah digalakkan, terutama sempena musim cuti perayaan sebegini.
Semasa Aidilfitri nanti, marilah sama-sama kita mengambil kesempatan untuk meraikan 1 Syawal dengan membesarkan keAgungan Allah s.w.t. Para remaja janganlah terlalu leka dengan acara-acara makan-minum atau berhibur semata-mata, tetapi perbanyakkanlah ucapan tasbih dan tahmid, memuji kebesaran Allah s.w.t kerana dengan cara itu kita akan berada di landasan yang diredhai Allah s.w.t dan Rasul-Nya s.a.w

Namun bagi para pelajar Tingkatan 3, sambutlah hari raya nanti berpada-pada kerana PMR akan bermula selepas 10 hari kita menyambut Aidilfitri. Jaga makan minum supaya tidak berlebihan sehingga memudaratkan kesihatan.


2 comments: