Pages

Sep 28, 2008

KAD UCAPAN SELAMAT HARI RAYA

ZAMAN saya remaja dahulu, kad ucapan selamat hari raya memang tidak banyak diterima. Maklumlah tidak ramai kenalan yang tinggal di tempat-tempat yang jauh. Tambahan pula pada zaman sekolah menengah, saya tidak mempunyai ramai kawan. Yang ada hanyalah kawan-kawan sekolah sahaja.

Kad ucapan selamat hari raya yang diterimapun hanyalah daripada sepupu-sepupu saya yang tinggal di tempat lain. Kad itupun sebenarnya bukan untuk saya, tetapi untuk arwah nenek. Oleh kerana arwah nenek tidak tahu membaca, kad-kad itu sayalah yang tolong bacakan untuk arwah nenek.

Pada zaman belajar di universitipun, saya tidak terima banyak kad selamat hari raya. Cuma semasa saya bekerja sahajalah, saban tahun saya menerima antara 30 hingga 50 kad selamat hari raya. Itupun daripada kenalan dan rakan-rakan sekerja termasuklah pihak bank dan jabatan-jabatan kerajaan.

Tetapi sekarang ini dengan kecanggihan multi media, kad ucapan yang saya terima semakin kurang. Rakan-rakan yang mempunyai email, sudah kirimkan kad ucapan melalui email. Saya hargai kiriman mereka semua itu.

Selain daripada itu, kiriman ucap selamat hari raya melalui sistem pesanan ringkas (sms) juga banyak yang diterima. Ini suatu lagi kecanggihan teknologi multimedia dan komunikasi. Anak-anak saya sekarang sudah tidak lagi membeli kad selamat hari raya untuk kawan-kawan mereka, tetapi mengirimkannya melalui sms ataupun email sahaja.

Apakah fenomena ini akan mengatasi kaedah kiriman kad ucapan secara konvensyenal??

No comments:

Post a Comment