Pages

Jul 27, 2008

WARNA-WARNA KASIH SAYANG

HARI ini saya terima sms lagi. Pengirimnya saya kenali, seorang bekas pelatih PLKN yang pernah menjadi pelatih di dalam kumpulan urusetia yang saya kendalikan dua tahun yang lalu. Dia sorang pelajar perempuan keturunan India, kini sedang melanjutkan pelajaran di salah sebuah IPTA di Kuala Lumpur. Namanya Sree.

Sejak selepas latihan PLKN Sree kerap mengirimkan sms kepada saya. Kandungan smsnya di dalam bahasa Inggeris, kerana dia dahulunya bersekolah di SMK Convent. Beberapa kali smsnya saya balas, tetapi banyak yang tidak dibalas. Kali ini saya ingin berkongsi isi kandungan sms Sree di sini. Begini bunyi smsnya:


"The loveliest day comes when you can wake up each day and find that love still colours your world through people who truely care and never fail to remember you". Saya terjemahkan begini : "Hari yang paling indah ialah bila anda bangun setiap pagi dan mendapati cinta masih mewarnai dunia anda daripada orang yang benar-benar mengambil berat dan tidak pernah gagal mengingati anda".

Memang ada kebenarannya, kita pasti akan merasa cukup bahagia jika saban hari kita dicurahkan dengan kata-kaya kasih sayang oleh orang yang mengambil berat tentang kita. Anak-anak tentunya bahagia kerana mendapat kasih sayang dan cinta luhur daripada ibu bapa mereka. Ayah ibu juga akan bahagia, jika anak-anak mereka sentiasa mencurahkan kata-kata kasih sayang kepada mereka. Tetapi, bayangkan jika sehari dalam hidup anda tidak dipedulikan sesiapa. Tentulah tidak ada rasa bahagia yang menjelma.

Dua minggu yang lepas, saya mengikuti satu program motivasi di sekolah anak saya. Ia melibatkan pelajar dan waris di dalam satu slot akhir program tersebut. Setelah sehari semalam para pelajar disuntik dengan motivasi dan kesedaran, slot terakhir itu adalah program kemuncak. Para pelajar diminta berjumpa ibu bapa sambil meluahkan kata-kata yang tidak pernah disebut sebelum ini. Kata-kata "saya sayang ibu, saya sayang ayah" terbit dari hati anak-anak ketika bersalam, mencium dan memeluk erat kedua-dua orang tuanya.

Ayah dan ibu merasa amat bahagia dan ramai yang mengalirkan air mata. Rasa sebak dan sayu bersalut erat di dalam benak. Dan ketika ucapan sayang diucapkan bersama ikrar untuk berubah dan doa untuk ibu bapa, rasa sebak dan sayu itu memuntahkan air mata bahagia. Anak-anak juga menangis dan memohon agar segala kesalahan mereka selama ini dimaafkan ayah dan ibu masing-masing. Biarkan dalam esak tangis, ternyata kesemua peserta merasa amat bahagia.

Kebahagiaan akan berpanjangan jika orang-orang yang sama-sama sayang menyayangi tidak pernah melupai di antara mereka. Yang pasti, ibu bapa tidak akan melupai anak-anak mereka walaupun berjauhan. Namun, apakah anak-anak sentiasa mengingati kedua orang tua mereka ketika berpisah?

No comments:

Post a Comment