Pages

Jul 15, 2008

APAKAH YANG DICARI?

SAYA amat terkejut. Perasaan marah, geram, kesal dan segala macam lagi perasaan bagai dikocak sewaktu saya membaca berita utama sebuah tabloid kelmarin. Ia amat memalukan dan menjijikkan. Apa tidaknya ia melibatkan sekumpulan remaja, pelajar IPT.

Sekumpulan remaja tersebut dicekup semasa asyik berpesta seks di sebuah pangpapuri. Malah yang lebih menjijikkan, sewaktu serbuan tersebut, sepasang remaja sedang asyik melakukan hubungan seks di dalam bilik air tanpa menyedari pangsapuri tersebut sudah diserbu pasukan pencegah maksiat.

Saya mengucap panjang. Apakah petaka yang melanda remaja masa kini sehingga segala kejadian seperti itu terbongkar. Jika sehari sebelum itu kisah dua remaja perempuan yang ingin hidup bebas dengan melarikan diri daripada keluarga sudah cukup menyendat perasaan saya, berita kelmarin tambah menyesakkan lagi.

Sebenarnya apakah yang dicari oleh remaja tersebut? Mengikut laporan tabloid berkenaan, sewaktu soalan itu diajukan kepada mereka, dengan selamba mereka menjawab bahawa mereka mencari 'syurga dunia'.

Melihat daripada pencapaian akademik mereka, ternyata mereka daripada golongan remaja yang mempunyai IQ yang tinggi. Sudah tentu mereka itu telah berjaya di dalam SPM jika tidak mana mungkin mereka diterima melanjutkan pelajaran ke IPT. Ini jelas bahawa mereka berkebolehan di dalam bidang akademik.

Namun, apakah kejayaan akademik itu sudah cukup menjamin seseorang itu menjadi insan yang cemerlang? Walaupun kayu ukur kecemerlangan seseorang remaja ialah pencapaian akademiknya, tetapi jika sahsiahnya tidak dibentuk seiringan, dia belum tentu dapat menjadi insan yang cemerlang.

Pembentukan siasah remaja mesti bermula di usia awal remaja lagi. Sewaktu anak-anak dalam usia 7 - 10 tahun, mereka sudah perlu ditanam dengan ajaran agama yang membezakan antara suruhan dan tegahan. Apabila mereka meningkat usia, mereka mesti diajak mengamalkan ajaran-ajaran itu dengan lebih mendalam lagi. Itulah benteng yang akan menjadi penghalang kepada segala terjahan dan godaan nafsu apabila mereka semakin meningkat remaja.

Dan remaja sendiri haruslah sentiasa ingat bahawa untuk menjadi seorang remaja yang cemerlang, mereka mestilah menggabungkan kecemerlangan akademik dan kecemerlangan sahsiah diri. Jika tanpa salah satu daripadanya, pincanglah kehidupan masa depan.

No comments:

Post a Comment