Pages

Jul 13, 2008

REMAJA, HARGAILAH KEBEBASAN.

MEMBACA sebuah akhbar tabloid pagi ini benar-benar menyentak perasaan saya. Kisah dua orang remaja perempuan, dua beradik berusia 18 dan 19 tahun, yang gemar hidup bebas. Mereka lari dari rumah, semata-mata hanya ingin menikmati hidup bebas. Lantaran itu mereka sanggup hidup gelandangan di kota dengan menumpang di rumah lelaki-lelaki yang hanya mahu mempergunakan tubuh mereka sahaja. Mereka sanggup bertukar teman lelaki dan menjadi wanita simpanan silih berganti.

Mereka memaksan diri mereka diperlakukan sedemikian demi wang dan tempat tinggal. Sebagai balasannya, mereka menjadi hamba seks. Mereka pernah hamil, ditangkap dan dimasukkan ke pusat pemulihan akhlak, tetapi sehingga kini masih belum insaf-insaf lagi. Itu hanya sekelumit cerita yang dibongkarkan tabloid terbabit. Namun saya percaya ramai lagi remaja yang sedemikian tetapi belum terbongkar hingga kini.

Cerita remaja tiba-tiba lari dari rumah mengikut kekasih yang baharu dikenali, atau yang merajuk dengan keluarga, sering terpampang di akhbar-akhbar. Ia seakan satu penyakit yang semakin merebak di dalam masyarakat masa kini. Semakin negara menikmati pembangunan fizikal semakin banyak cerita keruntuhan akhlak yang berlaku. Ini amat menyedihkan sekali.

Persoalannya, apakah sebenarnya yang diinginkan oleh remaja itu? Apakah mereka mahu melarikan diri daripada kongkongan keluarga semata-mata? Atau apakah mereka terlalu ingin menikmati kebebasan? Hakikatnya, pemikiran antara remaja dan orang dewasa kini terlalu luas jurangnya. Orang dewasa yang sudah melewati zaman hidup sebagai remaja telah melihat gerak laku sedemikian sebelum ini. Pastinya mereka tidak mahu melihat remaja masa kini terus terjebak. Tetapi pada masa yang sama, remaja masa kini menganggap apa yang diperkatakan oleh orang dewasa hanyalah tidak lebih daripada sekatan untuk mereka hidup sebebas-bebasnya.

Lantas mereka mengambil jalan mudah: keluar dan lari dari rumah. Mereka tidak memikirkan risiko dan akibat daripada perbuatan mereka itu. Apa yang mereka cari hanyalah kebebasan semata-mata, seperti apa yang diceritakan oleh dua orang remaja di dalam tabloid hari ini.

Namun, para remaja seharusnya mengambil iktibar dari pengalaman yang dilalui dua remaja tersebut. Kebebasan yang bagaimanakah yang harus dicari oleh remaja masa kini? Remaja jangan hanya melihat kepada keseronokan dan kenikmatan sementara sahaja. Remaja harus melihat jauh ke hadapan dan memikirkan kesan yang akan diterima jika tidak menghargai kebebasan yang dikecap sekarang ini.

Merdekanya negara bukan bererti bebas sebebas-bebasnya! Kebebasan tidak seharusnya melangkaui batas-batas agama, susila, budaya dan adat resam harus disemai di dalam jiwa para remaja. Para remaja harus faham bahawa kita masih punya agama. Pegangan kukuh kepada ajaran agama adalah penting di samping tidak menyimpang daripada tata susila kehidupan bangsa kita yang kuat dengan budaya dan adat resamnya.

Para remaja, hargailah kebebasan itu. Jangan sekali-kali digadaikan!!

No comments:

Post a Comment