Pages

Jul 9, 2008

ERTI PERSAHABATAN

ENTAH kenapa, sejak beberapa hari yang lalu, saya dipertemukan semula dengan kawan-kawan lama yang telah terpisah, sama ada oleh jarak geografi atau oleh jarak waktu. Rasanya tentu ada sesuatu makna yang tersimpan untuk saya terokai di sebalik pertemuan itu.

Petang dua hari yang lepas, sewaktu melewati sebuah restoran, tiba-tiba pandangan mata seperti bertembung dengan pandangan seseorang di meja makan. Benar, dia seorang rakan lama yang sama-sama merasai pahit manis sewaktu berpersatuan dahulu. Setelah dia berkahwin perhubungan kami terpisah. Memang sudah lama tidak pernah bersua wajah, tiba-tiba petang itu kami bertembung semula. Dia bersama ayahnya, adik-adik serta anak saudaranya sedang menikmati mee rebus petang itu. Saya dijemput duduk dan kami berbual beberapa ketika.

Dia bertanya khabar tentang rakan-rakan lama seperjuangan dahulu. Saya menceritakan tentang beberapa orang kawan yang masih berhubungan. Kemudian saya juga bertanya tentang adiknya yang sama-sama sepersatuan dahulu. Akhirnya kami bertukar nombor telefon termasuklah nombor telefon adiknya yang kini menetap di Kuala Lumpur.

"Kalau ada rancangan nak buat reunion, jangan lupa bagitau ya", pesannya sebelum saya melangkah meninggalkan mereka terus menikmati mee rebus yang masih berbaki di dalam pinggan.

Kemudiannya malam ini, sewaktu membuka emel saya dikejutkan dengan satu "off line message" yang ditinggalkan seseorang. Saya segera membalasnya kerana telah lama dia tidak mengirim sebarang mesej kepada saya. Perhubungan kami terhenti hampir tiga tahun yang lepas kerana sesuatu perkara yang tidak dapat dielakkan. Kami tidak bertemu lagi selepas itu dan tiada mesej yang diterima lagi.

Tetapi malam ini, kami berbual agak panjang, bertanya khabar tentang perkembangan kehidupan masing-masing setelah lama tidak bertemu dan berbual. Saya yakin pertemuan-pertemuan itu menyimpan seribu rahsia yang tidak dapat diteka. Mungkinkah Tuhan mahu memberi sesuatu pesanan?

Persahabatan tidak mungkin akan terputus selagi sahabat itu saling ingat di antara satu sama lain. Walaupun mereka dijarakkan oleh batas geografi atau batas waktu, suatu masa di dalam perjalanan hidup mereka akan dipertemukan kembali. Ingatan terhadap sahabat akan menjadi lebih kuat apabila mereka saling berhubungan dan memperkuatkan ikatan persahabatan itu.

Saya berdoa semoga saya tidak termasuk di dalam kelompok sahabat yang melupai sahabat.

No comments:

Post a Comment