Pages

May 10, 2009

SELAMAT HARI IBU

HARI INI adalah Hari Ibu. Selamat Hari Ibu diucapkan kepada Ibu saya yang tercinta dan semua para ibu di seluruh dunia. Ibu adalah manusia paling istimewa di dalam hidup setiap insan. Tanpa ibu yang mengandung dan melahirkan kita, tidak mungkin kita dapat menikmati kehidupan seperti hari ini.

Tetapi tanyalah kepada ibu anda, pernahkah ibu minta diberikan penghormatan seperti sambutan Hari Ibu seperti hari ini? Tanyalah kepada setiap ibu, apakah yang paling bermakna sekali di dalam hidup mereka? Tanyalah pada setiap ibu, bilakah saat yang paling bahagia di dalam hidupnya?

Saya pasti setiap ibu akan mengatakan bahawa yang paling bermakna di dalam hidup mereka ialah melihat anak-anak beroleh kejayaan dan menjadi manusia yang berguna. Para ibu terlalu ikhlas di dalam mendidik anak-anak tanpa membezakan rasa kasih sayang di antara seorang anak dengan anak yang lain, meskipun anaknya itu seorang anak istimewa atau kurang upaya. Begitulah ikhlasnya kasih sayang seorang ibu. Meraka akan merasa teramat bahagia apabila anak-anak mereka membesar dan dewasa menjadi orang yang tahu menilai dan menghargai kasih sayang.

Setiap anak yang diberikan kasih sayang oleh ibu pasti suatu hari nanti akan menjadi seorang ibu atau ayah. Pada ketika itu nanti baharulah mereka tahu makna kasih sayang seorang ibu dan ayah yang sejati.

Kepada sesiapa yang masih punya ibu dan ayah, tentulah merasa bahagia kerana masih dapat mencurahkan bakti kepada mereka dalam usia emas mereka kini. Masih dapat mengunjungi ibu sekerap mungkin serta masih dapat bersalam dan mencium tangan ibu masing-masing. Itulah detik yang amat membahagiakan ibu dan juga ayah. Detik waktu mereka memerlukan perhatian dan belaian kasih sayang anak-anaknya.

Tetapi kepada anda yang sudah kematian ibu dan ayah, jadilah anak-anak yang soleh/solehah dengan sentiasa mendoakan supaya roh-roh mereka sentiasa berada di dalam peliharaan Alla SWT di alam barzah. Sentiasalah membaca dan menghadiahkan Fatehah, Yassin kepada mereka supaya perjalanan mereka sentiasa bahagia dan aman.

"Sesungguhnya apabila mati seorang anak Adam, terputuslah segala amal ibadatnya kecuali tiga perkara; sedekah yang ikhlas, ilmu yang dimanfaatkan serta anak-anak yang soleh". Mafhum Hadis Rasulullah SAW ini amat penting diperhatikan dan dijadikan pedoman apabila anda menjadi ayah dan ibu kelak. Berikan didikan kepada anak-anak supaya menjadi insan kamil yang soleh/solehah untuk menjamin supaya amalan anda tidak terputus setelah anda mati nanti.

Tugas melahirkan anak-anak yang soleh inilah yang amat perlu diusahakan, seperti ayah dan ibu kita yang telah mendidik kita menjadi seorang insan yang tahu menghargai jasa dan pengorbanan mereka, meskipun tanpa sebarang upacara dan perayaan seperti hari ini.

Dua minggu lepas saya terima pesanan ringkas daripada abang ipar saya, "Malam ini mari sama-sama kita baca Yassin dan hadiahkan pahalanya kepada arwah emak yang telah lama meninggalkan kita. Ajak anak-anak ikut bersama".

Saya kira ini adalah salah satu daripada sifat soleh/solehah yang perlu ditanam di dalam jiwa anak-anak supaya tidak terus melupakan ibu atau ayah setelah mereka meninggal dunia.
_____________________________________________

"Sesungguhnya Islam meletakkan martabat seorang ibu amat tinggi, maka sewajarnya ibu berada di tempat teristimewa di dalam kehidupan setiap anak".

No comments:

Post a Comment