Pages

May 20, 2009

DUIT KERTAS TIDAK DITERIMA



SEKALI lagi saya ke bank yang sama saya pergi pada cuti Hari Pekerja dahulu. Sampai di depan bank, nampak ramai orang sedang beratur hingga ke pintu masuk. Jam baharu pukul 10.10 pagi. Mata melilau mencari kalau-kalau boleh mencelah, tetapi nampaknya saya terpaksa beratur panjang. Ah, malaslah.

Di mesin ATM tidak berapa ramai, ada lebih kurang 5-6 orang sahaja. Saya masuk dan beratur sama menunggu giliran. Tidak lama sampai giliran saya. Masukkan kad ke mesin, menekan butang mengikut keperluan : Pengeluaran. Masukkan nombor PIN kemudian jumlah wang yang perlu dikeluarkan. Akhir sekali takan butang: YA. Beberapa saat, kad saya dikembalikan dan wang pun terbit daripada perut mesin ATM itu mengikut salurannya.

Tanpa mengira (selalu yakin jumlah mesti betul), terus sahaja memasukkan ke dalam kocek. Berpindah ke CDM (Cash Deposit Machine) untuk mengirimkan sejumlah wang kepada anak di Shah Alam. Menekan butang-butang pada mesin mengikut arahan dan keperluan. Memasukkan sejumlah wang seperti yang diarahkan. Saya memasukkan tujuh helai wang kertas RM50-00. Jumlahnya RM450-00

Tetapi salah satu keping wang kertas RM50-00 itu dihulurkan kembali. Tiada alasan diberikan. Saya faham, itu tandanya wang kertas tersebut ditolak (reject) oleh mesin tersebut. Lantas saya keluarkan sekeping lain sebagai ganti. Masukkan ke tempat yang ditetapkan dan menekan butang: YA. Kemudian baharulah selesai urusan kiriman wang kepada anak saya.

Apa yang terkilan di hati saya ialah kenapa wang kertas RM50-00 tersebut tidak diterima oleh CDM itu? Saya membelek-belek wang kertas itu semasa di dalam kereta sebelum beredar pergi dari kawasan bank. Di bahagian belakang wang tersebut terdapat setompok warna hitam seperti terkena tumpahan dakwat. Adakah ini puncanya CDM itu menolak wang kertas ini? Saya bertanya kepada diri sendiri. Tetapi kenapa pulak ATM tadi boleh mengeluarkan wang kertas yang sama melalui perutnya, sedangkan wang kertas itu adalah wang kertas yang sama.

Teras pelik juga, ada mesin yang boleh meluluskan pengeluaran wang yang tercemar oleh dakwat tumpah dan ada mesin lain pula yang tidak boleh menerima wang tersebut. Kedua-dua mesin tersebut adalah dari bank yang sama!

Pening dibuatnya.

_____________________________________

"Kecanggihan mesin buatan manusia kadang-kadang menyukar manusia sendiri"

No comments:

Post a Comment