Pages

May 3, 2009

SAMPAH DI BANK

SAYA terkejut melihat keadaan di kawasan mesin autoteller sebuah bank tengah hari ini.

Hari ini bank-bank ditutup kerana hujung minggu mereka sama dengan ibu pejabat di Kuala Lumpur. Tambahan pula sempena cuti awam, Hari Pekerja 1hb Mei kelmarin.

Apa yang membuatkan saya terkejut ialah keadaan di lantai mesin autotellernya, bersepah dengan kertas-kertas warna putih. Tong sampah yang disediakan seperti tidak dapat menampung sampah-sampah tersebut. Saya hairan dan amat terkejut.

Beginikah sikap rakyat negara kita yang tidak peka dengan kebersihan, melemparkan slip bank masing-masing begitu sahaja tanpa ada rasa kesedaran tentang kebersihan sekitar? Walaupun tong sampah yang disediakan itu kecil dan sudah dipenuhi, kenapa perlu dicampakkan begitu sahaja kertas-kertas itu di situ? Berat sangatkah secebis kertas sebesar 8cm x 11cm yang nipis itu untuk dimasukkan ke dalam poket baju dan dibawa keluar bersama-sama? Sebenarnya, slip bank itu perlu disimpan bagi mengetahui jumlah pengeluaran dan baki di bank. Bukannya untuk dicampakkan merata-rata sehingga mengotorkan suasana!

Semua ini menjelaskan betapa tahap sivik dan kesedaran yang rendah di kalangan rakyat. Bagaimana lagi harus dididik supaya tahap itu meningkat? Meskipun di sekolah-sekolah para pelajar diajar mata pelajaran sivik, tetapi dari segi amalannya masih jauh di bawah tahap memuaskan!

Malu!!!!
________________________________________

"Sesungguhnya kebersihan itu sebahagian daripada iman"

No comments:

Post a Comment