Pages

May 17, 2009

INFLUENZA H1N1

SEHINGGA pagi ini sudah disahkan dua kes Influenza H1N1 berlaku di negara kita. Kedua-dua kes ini dikesan ke atas dua orang pelajar Malaysia yang baharu pulang ke tanah air dari Amerika Syarikat. Walaupun penyakit ini belum menular namun kita semua harus berwaspada dan menjaga kesihatan masing-masing agar tidak dijangkiti.

Berbagai iklan dan kempen menjaga kebersihan diri ditayangkan di dalam TV, dipaparkan di dalam akhbar-akhbar, semata-mata bertujuan untuk mendidik rakyat bagaimana untuk mengelak daripada dijangkiti penyakit berbahaya itu. Khabarnya di Jepun sudah 17 kes, di Mexico pula sudah hampir 80 nyawa terkorban akibat H1N1 ini. Di Amerika Syarikat pun penyakit ini sudah mula merebak di beberapa kawasan.

Menjaga kebersihan diri perlu dimulakan di rumah lagi. Melatih anak-anak menjaga kebersihan tempat tidur, permainan dan barang-barang diri amat perlu. Ibu bapa mesti tegas menangani disiplin kebersihan ini supaya anak-anak terdidik dan sentiasa menjaga kebersihan sepanjang masa.

Menjaga kebersihan diri seperti bersabun semasa mandi, memberus gigi, memotong kuku dan sebagainya walaupun pada zahirnya nampak kecil dan remeh, namun jika ditekankan semenjak kecil, ia akan menjadi kebiasaan yang tidak perlu disuruh-suruh lagi apabila anak-anak membesar. Sama jugalah dengan menjaga kebersihan rumah tangga dan kawasan persekitarannya. Suasana bersih akan menjamin kehidupan terhindar daripada penyakit-penyakit jangkitan. Anak-anak yang berusia lebih 10 tahun sudah boleh diajak membersihkan kawasan rumah dan persekitaran. Ajar mereka di mana tempat yang betul untuk membuang sampah dan tegur mereka dengan tegas jika mereka melemparkan apa sahaja ke dalam longkang umpamanya. Beritahu mereka kesan-kesan yang akan dihadapi jika tidak menjaga kebersihan persekitaran rumah.

Manakala anak-anak pula janganlah terlalu mengharapkan ayah ibu sahaja untuk menjaga kebersihan rumah. Pada hari-hari cuti atau hujung minggu hendaklah ringankan tulang membantu mereka membersihkan kawasan rumah dan persekitarannya, seperti membasuh lantai, membersih bilik air, membersih longkang, memotong rumput, membakar sampah dan sebagainya. Selain rumah serta kawasan menjadi bersih, tubuh badan juga jadi sihat kerana mengeluarkan peluh. Hubungan kekeluargaan juga akan menjadi lebih rapat dan mesra.

Jika perkara ini diamalkan sepanjang masa, kita tidak perlu lagi kepada kempen-kempen menjaga kebersihan setiap kali wabak menyerang. Apabila amalan menjaga kebersihan sudah berakar umbi di dalam diri setiap warga, kesihatan akan lebih terjamin.

Saya pernah melihat semasa memandu di jalan raya, sampah dibuang dari dalam kereta di hadapan saya. Anak-anak saya melihat perbuatan itu dengan rasa geram dan marah kerana mereka sedar itu bukanlah perbuatan yang baik kerana akan mencemarkan kebersihan. Sejak anak-anak masih kecil lagi mereka telah diajar, jangan sekali-kali membaling sampah keluar daripada kereta kerana perbuatan itu menyumbang kepada pencemaran alam sekitar. Sehingga kini mereka sudah faham dan tidak melakukannya!
___________________________________________
"Amalan yang baik untuk diri sendiri perlulah dilakukan sepanjang masa. Kebersihan akan menyebabkan terhindar daripada penyakit"

No comments:

Post a Comment