Pages

May 31, 2009

SAKIT ITU JUGA RAHMAT

LAMA juga saya tidak demam atau sakit. Seingat saya tahun 2009 ini belum pernah tidak sihat seperi dua hari yang lepas. Saya diserang demam, batuk dan sakit tekak sehingga tidak dapat bersuara dengan sempurna. Memanglah pada masa itu terlalu perit dan terseksa kerana apa yang saya cuba cakap tidak dapat didengar dan difahami orang lain dengan jelas. Terasa bebal juga pada masa itu.

Tetapi apabila saya menyingkap kembali nikmat sihat yang saya kecapi sebelum ini, perasaan kembali lega kerana sebenarnya sakit sedikit begini adalah dugaan semata-mata. Jika tidak ada dugaan seumpama ini, tentu sekali saya akan kurang mensyukuri nikmat sihat yang saya kecapi sebelum ini.

Lantas saya menilai kembali apa yang saya lakukan sepanjang saya mengecapi nikmat sihat sebelum mengalami sakit dua hari yang lepas. Saya kurang bersenam, kurang tidur dan terlalu banyak menggunakan otak, berfikir dan menulis, serta kurang rehat yang secukupnya. Mungkin itu salah satu sebab saya menerima dugaan tersebut.

Buktinya, semasa saya berjumpa doktor pagi Sabtu kelmarin, tekanan darah saya 140/98. Mengikut doktor tekanan darah saya berada pada tahap yang membimbangkan. "If I am your personal physician, I would recommend you on medication as soon as possible". Itu kata doktor yang saya temui pagi itu. Saya tersenyum kerana saya juga sudah menjangka tekanan darah saya akan meningkat. Lazimnya tekanan darah saya pada tahap 130/90 malah pernah pada tahap 120/80.

Itu salah satu daripada kelekaan saya sendiri kerana selama ini menganggap tekanan darah saya berada pada tahap ideal, tetapi apabila sakit sebegini baharulah saya tahu ia meningkat sedemikian tinggi. Setidak-tidaknya saya mula merasa peri pentingnya bersenam.

Sudah hampir 3 tahun saya tidak bersenam secara konsisten. Tiga tahun lepas waktu anak saya masih bersekolah, setiap pagi saya menghantarnya ke sekolah, kemudian saya terus pergi bersenam di taman rekreasi tidak jauh dari rumah saya. Berjalan di sepanjang laluan yang disediakan pihak berkuasa tempatan di taman itu beberapa kali, kemudian membuat gerakan-gerakan tertentu di tempat-tempat yang dikhususkan serta berjalan di atas laluan batu tajam untuk refleksologi sehingga badan benar-benar berpeluh baharulah saya pulang, mandi dan bersarapan.

Tetapi sekarang ini semua itu sudah tidak saya lakukan. Tahap kolestrol dalam badan juga sudah meningkat. Enam bulan dahulu saya membuat ujian darah dan keputusannya tahap kolestrol saya ialah 8.5 Saya diberitahu doktor bahawa bacaan tersebut adalah tinggi daripada yang sepatutnya iaitu di bawah paras 5.0.

Kesemua itu tidak memberi sebarang makna kepada saya jika tidak kerana sakit yang saya alami dua hari lepas.

Di dalam keadaan sakit begitu tiba-tiba telefon bimbit saya memberi isyarat ada SMS diterima. Benar, seorang kawan mengirimkan SMS ini: "Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita menangis dan tertanya-tanya kemana menghilangnya sinar, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi"

Saya tersenyum sambil berfikir seorang diri apa yang harus saya jawab. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menjawabnya di sini sahaja, supaya dapat dikongsi lebih ramai lagi, jika ada yang membacanya nanti.

Kita sering berungut kenapa kita tiba-tiba sakit sedangkan selama ini kita sihat? Atau kenapa kita tidak menikmati sihat berterusan, kerana sakit itu hanya menyebabkan kita tidak selesa dan sengsara? Atau kenapa sakit kita ini terlalu lambat sembuhnya sedangkan kita perlukan sihat untuk meneruskan kehidupan? Malah berbagai lagi persoalan dan rungutan yang berpintal-pintal di dalam benak kita.

Sebenarnya Tuhan sedang menduga kita setakat mana tahap kesabaran kita menghadapi sesuatu musibah.

Membaca beberapa kali SMS kawan saya itu saya ingin membuat pembetulan terhadap apa yang tulisnya itu. Jika saya yang menulisnya, saya akan tuliskan begini: "Jika Allah sembunyikan pelangi dan mendatangkan ribut petir, jangan kita menangis kerana sebenarnya Allah mahu menghadiahkan kembali sinar matahari yang lebih indah"

Jika hanya pelangi yang kita harapkan dan keindahan pelangi itu sahaja yang diidamkan, kita perlu menyedari bahawa pelangi tidak akan kekal kerana pelangi akan hilang apabila matahari bersinar kembali. Tamsilannya dalam kehidupan kita, jangan terlalu mengejar keindahan sementara kerana keindahan yang lebih kekal tersedia untuk dinikmati.
_____________________________________________

"Bukankah sakit itu juga salah satu daripada Rahmat Allah? Jangan bersedih kerana didatangkan dugaan kerana di sebalik dugaan ada rahmat dan kenikmatan"

No comments:

Post a Comment