Pages

Nov 13, 2011

TELAH TIBA MASANYA

HARI INI, 13 November 2011 tiba-tiba jadualku menjadi tersangat sendat. Walhal sejak kelmarin aku tahu aku hanya ada satu temu janji pada sebelah pagi ini sahaja. Pada sebelah petang aku ada banyak ruang dan masa untuk menyiapkan tugasan yang diamanahkan.


Seawal 8.30 pagi aku sudah tiba di Hospital Sultanah Bahiyah. Hari ini aku perlu mengikuti Program Pemulihan Jantung. Aku sudah dimaklumkan bahawa aku perlu menghadiri program ini semasa aku keluar dari Wad Pemulihan Jantung (CRW) pada bulan Jun yang lalu. Namun dari sehari ke minggu sehingga melangkau bulan, tiada sebarang pemakluman seterusnya tentang tarikh dan masa program tersebut akan diadakan. Sehinggalah dua malam yang lalu lebih kurang pukul 10.30 malam ada panggilan telefon dari jururawat CRW. Dia memaklumkan tentang program tersebut dan aku dikehendaki menghadirinya.

Program pagi ini adalah sesi ceramah mengenai beberapa perkara berkaitan kesihatan jantung termasuklah ceramah relaksasi dan ceramah fisioterapi. Sebelum itu semua pesakit yang hadir diperiksa tekanan darah masing-masing terbelih dahulu. Bacaan tekanan darah aku pagi ini ialah 143/91, bacaan yang memuaskan walaupun bukan bacaan yang 'ideal'.

Setelah selesai program berkenaan lebih kurang jam 12.00 tengah hari, aku pulang dan berehat. Sementara menunggu masuk waktu zohor aku terlelap seketika. Waktu aku terjaga lebih kurang jam 1.30 tengah hari, aku melihat telefon tanganku. Terdapat enam 'missed calls' tersenarai serta tiga pesanan ringkas minta dibaca.

Tanpa membaca pesanan ringkas, aku terus mendail salah satu nombor yang terdapat di dalam senarai 'missed calls' iaitu nombor telefon rakanku, Shukri. Suara Shukri di hujung talian bernada rendah dan perlahan. Ada nada sedih kedengaran.

"Pukul berapa jenazah hendak dikebumikan?".


Aku terkejut mendengar soalan itu. Setalah aku bertanya Shukri memaklumkan seorang rakan kami telah kembali ke rahmatullah. Dia ialah Sayed Mahadzir Sayed Omar, rakan yang aku kenali sekian lama dan sama-sama berkecimpung di dalam organisasi penulis, iaitu Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (ASASI).

Aku segera mengucapkan, "innalillahi wa inna ilai hi ro ji'un"....daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya kita dikembalikan. Aku merasa sebak dan sayu mendengar perkhabaran sedih itu.

Dua hari sebelum Aidil Adha dahulu aku ada menelefonnya dan sempat berbual seketika.

"Apa khabar Sayed?".

"Bengkak di muka aku ni tak hilang lagi. Doktor di Hospital Sutanah Bahiyah merujuk kes aku ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani".

"Doktor kata apa sakitnya?".

"Paru-paru berair. Aku kena ke sana berjumpa doktor pakar pada 9 haribulan. Kalau perlu aku kena menjalani pembedahan".

"Bersabarlah Sayed, semua itu dugaan Allah. Aku doakan engkau selamat dan sihat seperti sedia kala".

"Terima kasihlah. Kirim salam kepada rakan-rakan semua".

Itulah lebih kurang perbualan terakhir aku dengan Allahyarham. Pada hari Sabtu 12hb, kelmarin, sewaktu di dalam program aktiviti ASASI pada sebelah petang dan malamnya, kami berbual tentang Allahyarham Sayed Mahadzir. Cerita Jamaludin D, dia sempat melawat Sayed dan dimaklumkan pembedahan akan dilakukan pada hari ini.

Aku telefon Jamaludin D di Sungai Petani. Suara Jamaludin lebih sebak daripada suara Shukri.

"Saya ada di rumah mayat. Jenazah Sayed dijangka akan dibawa keluar lebih kurang pukul 2.30 petang sekejap lagi. Saya akan ke KL sebentar lagi, tapi sudah sempat ziarah jenazah Allahyarham". Terdengar suara Jamaludin begitu sebak dan terhenti seketika. Aku lekas-lekas menamatkan perbualan.

Aku cuba hubungi nombor telefon Sayed dengan harapan isterinya yang akan menjawab. Malangnya telefon tersebut sudah dimatikan.

Selepas itu aku menghubungi beberapa orang rakan memaklumkan berita sedih tersebut. Anjanglie yang aku hubungi selepas itu setuju untuk menziarahi jenazah Allahyarham. Pukul 4.20 petang aku dan Anjanglie ke Kampong Barokhas, Kuala Nerang, iaitu ke rumah Allahyarham untuk penghormatan terakhir kepada seorang sabahat yang baik dan berhemah tinggi.

Waktu aku dan Anjanglie tiba, di halaman rumah itu sudah dipenuhi ramai pengunjung berbagai lapisan usia, lelaki dan perempuan. Pada masa itu majlis tahlil sedang dilakukan. Kami ikut duduk dan bertahlil bersama-sama. Kemudian barulah kami melawat jenazah.

Tanpa aku sedari air mataku mengalir deras sewaktu menatap wajah Sayed di pembaringan. Wajahnya bersih, mata dan mulut tertutup rapat. Menurut kata abang Allahyarham, jenazah akan disemadikan pukul 10.00 malam ini.

"Sayed, masa engkau sudah sampai. Tapi aku tidak tahu bila pula masa aku akan tiba".

No comments:

Post a Comment