Pages

Nov 28, 2011

PERHIMPUNAN KELUARGA 2011

AWAL MUHARRAM satu detik penuh makna. Detik penghijrahan Rasulullah s.a.w serta kaum Muslimin dari Kota Makkah ke Yathrib (Madinah) 1433 tahun yang silam. Itulah detik yang membawa kegemilangan Islam sehingga Islam berkembang seleruh pelosok dunia.

Tahun ini ketika umat Islam menyambut detik bermakna itu, kami sekumpulan ahli keluarga telah berkumpul di suatu acara tahunan. Perhimpunan keluarga dari satu rumpun keturunan bagi menghubung serta menjalineratkan talian silaturahmi sesama ahli keluarga. Meskipun bukan kesemua ahli keluarga yang dapat berkumpul, namun kehadiran 96 orang pada perhimpunan tahun ini amat signifikan.


Tiada acara hebat, tiada perasmian berprotokol, tiada penginapan lima bintang serta tiada juadah menarik, namun kesemua itu bukan penghalang pertemuan tersebut. Hanya acara-acara kecil, tempat tidur ala kadar serta makanan sekadar mengalas perut, tetapi suasana mesra tetap terasa. Kesemua yang hadir amat terhibur, bukan dengan hidangan lagu-lagu nyanyian penyanyi jemputan, tetapi terbibur kerana dapat berbual mesra sesama ahli keluarga yang hadir bersama.

Tahun ini perhimpunan dijalankan di sebuah pulau peranginan. Kem Raudah, Pulau Pangkor telah dipilih menjadi destinasi perhimpunan kerana kesesuaian dari segi infrastruktur dan kemudahan yang dirasakan sesuai untuk setiap ahli keluarga yang ikut serta. Meskipun sudah pasti tidak dapat memenuhi keinginan dan kehendak setiap individu, tetapi tentunya yang disediakan di kem tersebut bukanlah yang terburuk.

Pengisian perhimpunan kali ini hampir sama dengan pengisian tahun sebelumnya. Acara sukaneka untuk kanak-kanak 12 tahun ke bawah memeriahkan suasana perhimpunan pada sebelah petang seusai urusan penempatan penginapan. Acara pada awal malam ialah solat berjemaah, bacaan Yassin serta tahlil untuk allahyarham-allahyarham ahli keluarga yang telah lebih dahulu dijemput kembali mengadap Allah s.w.t. dengan doa semoga roh-roh mereka ditempatkan bersama roh-roh para muslimin yang diterima Allah s.w.t

Selepas itu acara pertukaran hadiah diadakan di mana setiap ahli yang hadir bertukar-tukar hadiah sesama sendiri melalui cabutan nama bertuah. Setiap ahli membawa hadiah masing-masing dan pihak urusetia mengagihkannya supaya setiap orang mendapat hadiah. Kemudiannya disusuli pula acara tazkirah serta pengkisahan sejarah keluarga yang mengujakan. Ramai di kalangan ahli keluarga yang hadir tertarik dengan persembahan yang dibentangkan.

Siang keesokkannya dimulai dengan solat subuh berjemaah sebelum acara senaman dijalankan. Selepas sarapan, ahli keluarga semua berkumpul di pantai untuk acara permainan pantai. Selesai sahaja acara tersebut ahli keluarga dibenarkan melakukan aktiviti bebas. Inilah peluang keemasan untuk bermandi manda di laut sambil menikmati angin laut yang segar.

Kem Raudhah ditinggalkan dengan seribu kenangan selepas jamuan makan tengah hari. Masing-masing bersalam-salaman dan bermaaf-maafan dengan harapan akan bertemu semula di perhimpunan akan datang.

Semoga jalinan dan ikatan ukhuwah sesama keluarga sebegini akan terus kekal selama-lamanya.

1 comment: