Pages

Nov 2, 2011

TABUNG DERMA KEBAJIKAN



RAMAI orang jika disoal mahukah anda menderma untuk kebajikan pasti akan menjawab, ya. Jawapan tersebut diucapkan kerana mereka tahu bahawa memberikan derma kebajikan akan mendapat ganjaran yang amat besar daripada Allah s.w.t. Malah Allah dan Rasul-Nya memberikan nilai yang amat tinggi terhadap sebarang derma kebajikan yang diberikan oleh umat Islam.

Justeru berbagai usaha dilakukan untuk menggalakkan orang Islam melakukan kebajikan. Semua usaha tersebut adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada umat Islam menyumbang secara ikhlas untuk sesuatu perkara yang berkaitan dengan agama. Umpamanya mengutip sumbangan derma kebajikan kepada Rumah Anak-anak Yatim, Pusat Pengajian Tahfiz, Rumah Orang-orang Tua dan sebagainya.

Bagi orang-orang Islam yang faham mengenai nilai dan ganjaran bersedekah untuk kebajikan pasti tidak akan melepaskan peluang yang dihidangkan itu. Namun, bagi mereka yang tidak begitu arif, pasti mereka akan melepaskan sahaja peluang tersebut.

Walau bagaimanapun, di dalam banyak hal dewasa ini, usaha-usaha memungut derma kebajikan sudah dipandang serong oleh masyarakat. Perkara ini berlaku oleh kerana terdapat di kalangan ahli masyarakat yang mengambil kesempatan melakukan sesuatu yang mencurigakan. Lantaran ahli masyarakat secara umumnya memandang usaha-usaha mengutip derma kebajikan itu adalah usaha yang tidak sihat.

Di kalangan sesetengah pihak mereka amat teliti sebelum memberikan derma. Selalunya pemungut derma itu akan menunjukkan sekeping dua dokumen yang mengesahkan siapa mereka serta surat kebenaran untuk mengutip derma yang dikeluarkan oleh pihak-pihak bertanggung jawab. Malangnya, kebanyakan dokumen yang diunjukkan itu adalah tidak sah atau palsu. Jika kita menderma, kemanakah nantinya derma kita itu?

Jika itu yang dirisaukan, kenapa tidak kita cari kaedah lain yang lebih meyakinkan? Saya rasa kita perlu inovatif supaya derma yang dihulurkan itu sampai kepada yang berhak menerimanya serta diterima oleh Allah s.w.t.

Umpamanya di dalam sebuah keluarga, eloklah diwujudkan satu tabung khas yang dinamakan Tabung Derma Kebajikan. Setiap ahli keluarga yang mempunyai pendapatan bolehlah menderma secara tetap ke dalam Tabung tersebut. Salah seorang daripada ahli keluarga bolehlah dilantik menjadi pemegang amanah. Setiap 3 atau 4 bulan sekali, tabung itu dibuka. Wang yang terkumpul dihitung bersama-sama kemudiannya dermakanlah wang tersebut kepada mana-mana pihak yang diingini. Dengan cara itu sahlah wang derma kita itu sampai kepada yang berhak menerimanya dan insya Allah, ganjaran pahala akan dirasai setiap ahli keluarga tersebut.

Pemungut derma yang kerap datang ke rumah-rumah itu bukan kesemuanya tidak jujur atau pemungut derma palsu, tetapi jika kita kurang yakin dengan mereka, kita lakukanlah cara kita sendiri.

No comments:

Post a Comment