Pages

Mar 8, 2011

BOM SEKOLAH



JIKA kelmarin akhbar Harian Metro Edisi Utara memuatkan kejadian seorang pelajar dibelasah di sekolah ketika sesi pengajaran sedang berjalan, hari ini beritanya lebih mencemaskan. Hari ini 8 Mac 2011, terpampang berita hadapan akhbar tersebut bertajuk 'Bom sekolah' dan di dalam muka 4 pula tajuknya ditulis ''Bom' gegar sekolah'.

Membaca tajuk beritanya sahaja sudah menimbulkan perasaan cemas dan mengharukan. Walaupun tiada sebarang kemalangan nyawa atau harta benda, kejadian seumpama itu tidak seharusnya terjadi di dalam kawasan sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur. Dua letupan berlaku ketika sesi pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan adalah kejadian yang memerlukan perhatian yang amat serius oleh pihak-pihak berwajib.

Menurut berita yang ditulis di dalam akhbar tersebut menyatakan akibat tidak puas hati dengan guru, dua orang pelajar nekad meletupkan bangunan sekolah dengan 'bom' buatan sendiri, dipercayai diperbuat daripada mercun bola dan lingkaran nyamuk. Lebih berani lagi, ketika polis menggeledah sekolah selepas dua 'bom' diletupkan, mereka meletupkan sebutir lagi bahan itu di padang bola.

Jika berita kelmarin kejadiannya berlaku umpama tindakan kumpulan samseng, berita hari ini pula seperti tindakan pengganas militan. Kedua-duanya berlaku di dalam kawasan sekolah dan dilakukan oleh pelajar-pelajar sekolah itu sendiri.

Walaupun kejadian itu dilakukan hanya segelintir pelajar sahaja, namun kesannya amat besar. Kesan terhadap sekolah tersebut, pengetua serta guru-guru termasuk pelajar-pelajarnya. Bukan itu sahaja, Kementerian Pelajaran turut juga terpalit kesannya.

Membawa bom buatan sendiri ke dalam kawasan sekolah tanpa dapat dikesan dan meletupkannya menandakan kawalan keselamatan perlu diperketatkan. Mungkin sukar untuk dilakukan pengawasan keselamatan yang lebih ketat, tetapi pihak-pihak terlibat perlulah lebih serius tentang kejadian ini.

Saya tidak pasti sama ada kejadian meletupkan bom di kawasan sekolah seperti ini pernah berlaku sebelum ini, tetapi apabila dilaporkan ia amat mengejutkan. Seolah-olah kegiatan keganasan ala militan sudah menjalar masuk ke tempat anak-anak kita mengejar ilmu pengetahuan. Tempat yang sepatutnya bukan sahaja kondusif, malah selamat untuk mereka memburu cita-cita.

Kegiatan segelintir pelajar yang membuat bom sendiri dan meletupkannya kemudian berjaya menyusup keluar dari kawasan sekolah, tidak boleh dipandang ringan. Jika tidak segera dibendung ia akan menular menjadi barah yang nantinya akan sukar diubati lagi.

Kita tidak mahu pelajar-pelajar lain forbia untuk ke sekolah kerana risau kejadian seumpama itu akan berulang. Guru-guru juga tentu sekali merasa cemas dengan keselamatan mereka apatah lagi menurut berita tersebut letupan itu dilakukan akibat tidak puas hati dengan guru mereka sendiri. Ibu bapa juga akan merasa tidak senang untuk melepaskan anak-anak mereka ke sekolah yang tidak terjamin keselamatannya.

Oleh kerana ia baru cebisan, maka tindakan segera amat diperlukan supaya api itu tidak terus merebak dan membakar.

No comments:

Post a Comment