Pages

Apr 20, 2010

SUARA HATI

MUNGKIN tidak ramai di antara kita yang menyedarinya, kadang-kadang ada suara halus dari dalam diri kita sendiri. Bisikan yang tidak semena-mena terjelma, seperti terucap tetapi bukan melalui lidah. Itulah suara hati.

Suara hati kita sama seperti sikap kita. Ada yang bernada positif dan ada yang bernada negatif. Suara hati positif menjadi pendorong dan yang bernada negatif sebaliknya. Begitu jugalah dengan sikap kita sendiri, ada yang positif dan ada yang negatif.

Jika diamati, suara hati yang positif jarang kedengaran berbanding yang negatif. Suara hati negatif lebih mudah tercetus kerana di dalam diri kita 75% hingga 85% dipenuhi rasa negatif. Ditambah pula negatif itu diwarisi sejak kita masih kecil lagi dan ditimbun saban tahun sehingga kita dewasa lalu ia menjadi sebati di dalam diri kita. Akibatnya kita menjadi sukar membezakan antara negatif dan positif.

Suara hati negatif sering membisikkan apa sahaja. Tetapi setiap kali ia berbisik kita yang sukar mengatakan bisikan itu negatif. Dan apabila orang lain menegur dengan mengatakan itu adalah negatif, kita sukar menerimanya kerana sekian lama ia bersemadi di dalam diri kita tanpa kita ketahui ia adalah negatif. Lalu yang sering tercetus adalah berbagai rasa seperti kurang senang, marah, cemburu, tidak puas hati dan sebagainya. Bukankah itu semua suara-suara negatif?

Jarang terpancar di dalam hati kita suara puji-pujian, rasa syukur, terima kasih atau kasihan belas. Simpati dan dorogan juga kurang kedengaran. Oleh sebab itu lebih ramai di antara manusia lebih senang bertindak mengikut nafsu daripada melakukan sesuatu mengikut hati dan perasaan positif.

Lalu, seharusnya kita belajar melatih diri kita berbicara dengan suara hati positif dengan mengungkapkan kata-kata semangat, dorongan, kasih sayang, puji-pujian, mesra dan lain-lain lagi yang dapat menimbulkan rasa positif. Supaya dengan itu segala gerak laku dan tutur kata kita akan bertukar menjadi positif dan lebih memberi kesan baik di dalam kehidupan.

Prosesnya mungkin agak sukar dan mengambil masa, tetapi kita harus bermula segera. Jangan tunggu sehingga segala negatif itu terus sebati dengan darah daging kita. Waktu itu kita akan menjadi manusia yang memandang sesuatu perkara atau kejadian itu dengan pandangan negatif semata-mata, tanpa sekelumit rasa positif. Kita akan tenggelam di dalam kerugian walaupun kita merasai kita sudah terlalu untung!

Ayuh, mulakan segera! Sekaranglah masanya!

_______________________________________________________

"Sesungguhnya di dalam hati anak Adam itu ada seketul daging, apabila baik daging itu baiklah dirinya dan apabila busuk daging itu busuklah dia. Daging itu adalah hati".
_______________________________________________________

No comments:

Post a Comment