Pages

Apr 11, 2010

PRASANGKA

ADA pepatah Inggeris berbunyi: "Don't judge a book by its cover". Ia membawa maksud jangan menilai seseorang itu hanya melalui luaran sahaja. Ini disebabkan apa yang dapat dilihat dan dipandang orang ialah sifat luaran. Tiada siapa yang dapat melihat ke dalam diri orang lain dan melihat apa yang difikirkan oleh orang itu.

Maksudnya pepatah itu adalah suatu pesanan supaya di dalam kita menilai kejujuran seseorang, jangan hanya melihat kepada sifat lahiriahnya sahaja. Seperti buku itu sendiri, jika hanya melihat gambar atau lakaran di kulitnya sahaja kita tidak akan dapat mengetahui apa yang terkandung di dalamnya. Mungkin di dalam buku itu tersisip pelbagai maklumat, petua atau pemikiran yang bermanfaat. Tetapi oleh kerana kita hanya melihat kulitnya yang tidak menarik itu kita tidak membacanya. Lalu kita tidak mungkin memperolehi segala kebaikan dan manfaat yang terdapat di dalam buku itu.

Sama juga apabila kita menilai seseorang manusia. Contohnya seorang Pengurus adalah tidak wajar memberikan penilaian yang rendah kepada pegawai dan staf bawahannya semata-mata berdasarkan kepada sifat luarannya yang kurang menarik atau tidak kemas. Sewajarnya sang Pengurus tersebut juga turut menilai pemikiran, idea, sikap serta semangat pegawai atau staf berkenaan. Semua yang berada di dalam diri pegawai atau staf tersebut tidak dapat dibaca oleh Pengurus tadi tanpa diajak berbual, berbincang dan berdiskusi dengan cara yang penuh hikmah.

Seorang guru umpamanya juga tidak wajar menilai kebolehan seseorang pelajarnya hanya melihat sifat luarannya sahaja. Begitu juga seorang ayah dan anaknya. Elakkan prasangka.

Sebenarnya apabila kita hanya menilai seseorang itu melalui luarannya sahaja, sebenarnya kita melakukan penilaian tersebut dengan seribu prasangka yang sememangnya tidak tepat sama sekali.

__________________________________________________

"Apa yang terpancar di luaran seseorang itu bukan sepenuhnya seperti apa yang terkandung di dalam dirinya".
__________________________________________________

No comments:

Post a Comment