Pages

Mar 12, 2010

HUJAN DAN BURUNG MERBUK

PETANG tadi, setelah beberapa bulan kemarau, akhirnya Allah turunkan hujan sedikit. Rumput-rumput yang telah lama kering, pokok-pokok bunga hiasan yang sudah layu, pokok-pokok kayu yang sudah mula merenggeh, semuanya bergembira. Gembira kerana sudah ditimpa hujan yang, walaupun tidak lebat, tetapi sudah cukup menyegarkan.

Aku pun bersyukur kerana Allah telah turunkan hujan pada petang tadi. Sempat jugalah berjalan sebentar di dalam hujan itu kerana pergi mengambil kerusi kayu (stool) di hujung laman.

Tetapi sebaik sahaja hujan turun aku dan isteri tiba-tiba teringat sesuatu. Kami sama-sama keluar ke teres rumah meninjau makhluk tersebut.

Sudah hampir dua minggu dia berada di situ. Setiap hari aku melihatnya dari jarak dekat tetapi dia tidak mengendahkan pun kehadiranku.

"Dia kutip rumput-rumput kering tu, buat sarang", cerita isteriku dua minggu dulu.

"Dia nak bertelurlah tu", balasku.

Benar, dia seekor burung merbuk betina, membuat sarang dan bertelur di situ sejak dua minggu yang lalu. Setelah itu dia mengeramkan telur-telurnya di situ. Pada zahirnya, sarangnya terlalu kecil dan hanya bertenggek di atas ranting anggur isteriku yang merayap di hujung cucur atap teres rumah kami sahaja. Bila-bila masa sahaja kalau ada angin kuat, aku pasti sarang itu akan bertaburan jatuh ke bumi. Sejak burung itu mengeram telur-telurnya aku sering sahaja bercakap dengannya. Aku yakin dia faham apa yang aku cakapkan itu.

"Kesian kat burung tu, ni dah hujan tentu sarangnya basah", isteriku bersuara. Aku seperti teringatkan sesuatu, bingkas bangun dan keluar ke teres di tepi rumah.

"Tentu basahlah burung tu", isteriku membontoti aku bergegas ke arah yang kami sama-sama faham.

Hujan sudah mula lebat. Kami meninjau ke arah sarang burung merbuk itu. Titik-titik hujan yang sudah bertali, betul-betul mengenai tubuhnya yang begitu gigih mengeram bakal zuriatnya. "Ah, kasihannya", serentak kami menyarakan simpati.

Aku lihat burung itu menyembunyikan kepalanya di bawah sehelai daun anggur sebesar tapak tangan Alia, cucu jiran kami yang keletah berbicara. Pastinya dia tidak mahu kepalanya terus ditimpa hujan yang semakin lebat. Kami sibuk mencari akal bagaimana mahu membantu si burung merbuk yang sedang mengeram itu. Apa akan jadi kalau hujan makin lebat dan tidak berhenti dalam masa yang singkat?

Akhirnya kami sepakat berbuat sesuatu. Pasangkan sedikit bumbung supaya hujan tidak menimpa burung, sarang dan telurnya. Isteriku menjumpai jaring lama dan diadunkan dengan sehelai plastik, membentuknya seperti bumbung yang melengkung. Waktu itulah aku berjalan di dalam hujan mengambil kerusi kayu di hujung laman untuk dijadikan tempat pijak.

Semasa kami hendak memasang 'bumbung' buatan kami itu, burung itu tiba-tiba terbang meninggalkan sarang dan telurnya. Terkejut dengan kerja yang sedang dijalankan di atas kepalanya. Dalam hujan itu si burung terbang pergi.

Selesai tugas, kami rasa puas kerana dapat membantu si burung menyelamatkan sarang dan telurnya dari terus ditimpa hujan.

'Bumbung' itu dipasang betul-betul melengkung di atas sarang burung itu. Ruangnya hanya sesuai untuk si burung masuk mengeramkan telurnya sahaja. Kami rasa itulah cara terbaik untuk selamatkan sarang dan telur si burung itu daripada lencun ditimpa hujan. Kami tidak berfikir cara burung itu berfikir.

Tidak lama selepas itu tiba-tiba aku teringat sesuatu. "Mana boleh pasang bumbung macam tu. Burung tak akan berjalan keluar dari sarangnya, dia akan terus terbang saja. Bumbung yang kita pasang itu akan menghalang dia terbang".

Isteriku bersetuju. "Buangkan saja bumbung tu, tukar dengan sepelepah daun betik yang sudah kering kekuning-kuningan". Aku letakkan daun betik itu menggantikan bumbung yang kami pasang awal tadi. Titik-titik hujan masih lagi lebat. Selesai, kami masuk semula ke dalam rumah, tetapi hati masih teringatkan si burung yang terbang entah ke mana. Kami saling mengintai dari dalam bilik.

Tidak kami sedari, rupa-rupanya si burung itu bertenggek di atas wayar telefon sambil memerhati ke arah sarangnya yang telah diubah suai itu. Kata isteriku, dia lihat burung itu terbang ke sarangnya, tetapi tidak masuk sekadar memastikan telurnya selamat. Kemudian dia terbang semula entah ke mana.

Hari makin senja. Hujan masih renyai-renyai. Aku meninjau-ninjau ke arah sarang burung itu. Kosong. Hanya telurnya sahaja yang masih ada di situ. Aku ambil keputusan, pelepah betik itu pun aku buangkan. Biarlah sarangnya seperti asal tanpa sebarang 'bumbung' yang menutupinya.

"Di dalam hutan, siapa yang pedulikan sarang burung tu berbumbung atau tidak. Bila hujan tahulah dia selamatkan diri dan telurnya", kata isteriku selanjutnya. Aku bersetuju.

Sebelum aku menutup pintu kerana azam maghrib sudah kedengaran, aku lihat sarang burung masih lagi seperti tadi. Si burung itu terbang entah kemana meninggalkan sarang dan telurnya di situ.

"Kasihan burung tu, entah di mana tidurnya malam ini", rungut isteriku. Semuanya adalah kerana rasa simpati dan ingin menolongnya. Tetapi burung tetap burung, masakan dia faham apa yang kami lakukan untuknya.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana menciptakan makhluk di dunia ini.
______________________________________________________________
"Jangan diubah ketentuan yang telah ditetapkan Allah kerana manusia pasti tidak berupaya melakukannya".
______________________________________________________________

No comments:

Post a Comment