Pages

Mar 6, 2010

DI MANA LETAKNYA KEPERIMANUSIAAN

BERBAGAI perasaan menikam kalbu. Tentunya sebagai seorang ayah apatah lagi seorang ibu berbagai perasaan menghurung perasaan. Marah, sedih, kecewa, geram dan sebagainya.

Tentunya sebagai seorang ayah atau ibu, kasih sayang kepada anak kandung tidak pernah setitis pun berkurangan. Masing-masing menyayangi anak-anak dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh.

Namun kenapa pada akhir-akhir ini berbagai kejadian ngeri telah berlaku ke atas anak-anak kecil yang masih dahagakan kasih sayang? Anak-anak kecil belum mengerti makna dendam, marah dan sebagainya kerana mereka mengharapkan kasih sayang dicurahkan oleh orang tua mereka. Ataupun orang-orang yang lebih tua daripada mereka.

Sewajarnya orang-orang dewasa menyayangi kanak-kanak. Bukannya mendera atau mencederakan mereka.

Tetapi peristiwa menyayat hati yang berlaku sejak akhir-akhir ini menimbulkan pertanyaan, ke manakah hilangnya rasa perikemanusiaan di jiwa manusia?

Apakah perasaan seorang dewasa sehingga tergamak menendang kanak-kanak berusia 3 tahun seperti menendang sebiji bola? Ke mana hilangnya perasaan kasih sayang yang Allah curahkan ke dalam jiwanya sejak azalli? Kenapa dia tergamak melakukan sedemikian?

Begitu juga mengapa ada orang dewasa yang sanggup memijak seorang kanak-kanak berusia 18 bulan sehingga patah tulang rusuknya?

Kenapa semua ini terjadi? Di mana silapnya? Siapakah yang perlu dipertanggung jawabkan?

Orang dewasa sepatutnya menjadi pelindung kanak-kanak. Menyayangi mereka dengan sepenuhnya kerana kanak-kanak adalah golongan yang memerlukan perlindungan. Bukannya mendera mereka sehingga cedera atau menyebabkan kematian.

Orang dewasa merupakan golongan yang sudah matang, tidak lagi berfikiran cetek atau mudah menurut kehendak nafsu. Tetapi apa yang terjadi akhir-akhir ini orang dewasa sudah hilang kemampuan untuk menjadi pelindung kepada kanak-kanak yang masih lemah.

Sepatutnya orang tua membimbing kanak-kanak dan membentuk naluri mereka supaya mengasihi sesama manusia. Membelai mereka dengan kasih sayang, memberikan mereka kepercayaan bahawa orang dewasa adalah tempat mereka menimba pengalaman.

Malang, sungguh malang kerana pada masa kini nilai peri kemanusiaan sudah terhakis.
________________________________________________________________

"Kasih sayang adalah anugerah Allah yang perlu digemburkan sepanjang masa supaya ia tidak menguncup dan menjadi kering serta layu"
________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment